Det vil si sjåfører som kjører trailere, busser og lastebiler. Det er et stort antall. Enda verre er det at nesten halvparten av anmeldelsene skyldes grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene.

Leder for Vegvesenets kontrollvirksomhet i Hedmark, Geir Thomas Finstad understreker at det er de bevisste og groveste bruddene som ender med anmeldelse. Da kan vi bare tenke oss hvor trøtte disse sjåførene er, når de sitter bak rattet på en stor trailer eller kjører en buss med ansvaret for mange passasjerer.

Det skal ikke mye fantasi til for å kunne forestille seg hvilke dramatiske konsekvenser det kan få hvis de som kjører så store kjøretøy er uoppmerksomme eller sovner noen sekunder bak rattet. Ikke bare setter de sine egne liv og egen helse i fare. Alle andre som er ute på veien kan få livet ødelagt i løpet av et øyeblikk.

Ifølge Statens vegvesen kan så mye som 30 prosent av alle møteulykker skyldes at sjåføren har sovnet bak rattet. Sovner du mens du kjører i 80 kilometer i timen har du mistet oversikten 50 meter foran deg. Derfor er det kanskje ikke så rart at vegtrafikkloven sidestiller det å være sliten og trøtt bak rattet med det å være beruset. Statens vegvesen sammenligner 24 timer uten søvn med 1 i promille. Da skal man definitivt ikke legge ut på en kjøretur,

Vi kan selvsagt ikke se bort fra at mange yrkessjåfører er utsatt for et press om å kjøre langt for å innfri effektivitetskrav hos arbeidsgiver. Transportfirmaene konkurrerer knallhardt om kontraktene og vil holde lønnskostnadene nede. Små, utenlandske billigselskaper gjør det krevende for seriøse aktører å drive etter det norske regelverket. Trailersjåfører har generelt liten beskyttelse i arbeidslivet. Uansett er det likevel den enkelte sjåfør som har ansvaret når man setter seg bak rattet. Trøtte sjåfører har rett og slett ingen ting på veien å gjøre.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00