Blant folk flest ble den hyllet som et kulturtiltak som gjorde brumunddølene stolte. 6.000 betalende tilskuere bekrefter da også at festivalledelsen har truffet godt med valget av artister.

Derfor var overraskelsen stor da de første kommentarene fra arrangørene pekte i retning av at dette kunne være siste Tømmerstock. I stedet for å delta i gleden over en vel gjennomført festival, uttrykte arrangørene skuffelse over at ikke en enda større del av lokalbefolkningen hadde møtt fram på konsertene. Ifølge festivalsjef Rune Myhren har ikke Tømmerstock økonomi til å stå på egne bein med den oppslutningen festivalen fikk i år.

Vi minner om at samme Rune Myhren i 2013 sammenlignet Tømmerstock med Jærfestivalen i Bryne, som trakk 4.000 tilskuere. Festivalen i Brumunddal har for lengst distansert dette antallet. Når arrangørene i tillegg beklager seg over at 35 prosent av publikum kom utenfra regionen, velger vi å snu dette til noe positivt. Er det noe Hedmarken trenger, så er det å framstå som attraktiv for resten av Norge. Der har Tømmerstock-arrangørene åpenbart truffet godt, og det fortjener Rune Myhren og de andre som gjør jobben ros for.

Selvsagt er det viktig at også brumunddølene selv forstår hvor viktig det er å slutte opp om byens egen festival. Men det åpner seg enda større muligheter for å vokse hvis man klarer å etablere seg som en attraktiv musikkfestival også utenfor Hedmarken.

Vi kjenner ikke økonomien til Tømmerstock Kulturdrift AS godt nok til å mene noe om hvordan man skal drive best mulig. Men som festivalsjefen selv sier kan det være nyttig å gå inn i driften av kulturscenen og se om det er mulig å spare penger her. For Brumunddal fortjener og trenger Tømmerstock, og arrangørene bør fokusere enda mer på at de har skapt en festival man legger merke til langt utenfor Hedmarken. Mange andre festivalarrangører kan misunne dem det.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00