Ifølge sjefredaktør i DN, Amund Djuve, handler det primært om tilleggskommentarer som er innhentet til sakene til Butenschøn. Det viser seg i ettertid at disse er hentet fra andre medier, mens det ser ut som om det er Butenschøn selv som har gjort intervjuene.

Avsløringene har kostet Butenschøn en tilsynelatende strålende journalistisk karriere. Han har sluttet i DN, trukket seg fra styret i Stiftelsen for kritisk og undersøkende journalistikk og fikk heller ikke en redaktørjobb i Tinius-stiftelsen til Schibsted som han var forespeilet.

Når reaksjonene er så sterke handler det ikke bare om at en kjent journalist har ført sine lesere og redaktører bak lyset. Det skjer også fordi journalistikken er under sterkt press. Bloggere har flere lesere på Internett enn mange store mediehus. Reklame på nett finner nye former som kan gjøre dette innholdet til forveksling likt redaksjonelt innhold. Sosiale medier er blitt en av verdens største kanaler for publisering av innhold. Alle kan i dag i prinsippet være redaktører.

Det er troverdigheten som skiller de tradisjonelle mediehusene fra bloggere og Facebook. Vårt innhold er underlagt journalistiske arbeidsmetoder som gir leserne større tillit til sannhetsgehalten. Det er dette tillitsforholdet til leserne DN-journalisten har brutt. Det har ikke mediebransjen råd til.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00