Regjeringen legger ikke opp til noen ekstra pengebruk når det skal bygges dobbeltspor på dagens Intercity-strekninger. Derimot understreker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sterkt i et svar på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen (Ap) fra Hamar at kostnads- kontroll i Intercity-utbyggingen er viktig.

I sitt spørsmål viser Trettebergstuen til at Jernbaneverket i en rekke sammenhenger har lagt vekt på at de har fått pålegg fra departementet om ikke å øke de totale rammene for utbyggingen av IC-triangelet, og at hvis utbyggingen blir dyrere enn antatt ett sted, må kostnadene kuttes et annet sted. I svaret peker samferdselsministeren på tre sentrale verktøy jernbaneutbyggingen skal bygge på, hvorav økonomi er ett av dem. Det er en forutsetning at kostnadsanslaget på 100 milliarder fra konsekvensutredningen blir holdt, for som Solvik-Olsen skriver: «Det er store uløste oppgaver i jernbanesektoren» og «Kostnadsoverskridelser vil derfor kunne gå ut over muligheten til å realisere andre viktige prosjekter innenfor sektoren».

Svaret fra statsråden, der han for øvrig slår fast at utbyggingen av Ringeriksbanen som en fjerde Intercity-strekning, skal gå som en egen budsjettpost, og dermed ikke være med og konkurrere om de 100 milliardene for er avsatt til IC-utbygging, ble kjent samtidig som formannskapet i Hamar behandlet forslaget til planprogram for utbyggingen. Det er viktig å merke seg at dette vedtaket var enstemmig. Samtlige partier som er representert i formannskapet gikk dermed inn for å utrede alle de tre foreslåtte korridorene på like vilkår. Høyre, som har signalisert skepsis til vest-korridoren, stemte altså for å utrede denne korridoren. Det samme gjelder Arbeiderpartiet og midt-korridoren. Men det er kanskje grunn til å tro at enstemmigheten ikke vil overleve behandlingen i kommunestyret.

Og i bakgrunnen sitter altså samferdselsdepartementet tungt på pengesekken, og har ikke en eneste ekstra krone å gi til Hamar uten at håpefulle planleggere andre steder får svi for det.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.