Presset på mediehusene for å innføre såkalt innholdsmarkedsføring, har økt kraftig. Nå sier Dagbladet- redaktør John Arne Markussen til Aftenposten at det skal opprettes en egen avdeling for å utvikle dette. Annonsørene skal i stedet for å kjøpe plass til reklame på tradisjonelt vis, få presentere sine produkter slik at det ligner på redaksjonelt innhold. Reklamen skal framstå som om den er en del av det redaksjonen tilbyr sine lesere.

Det er den svært kritiske økonomien i norske mediehus som er årsaken til at det åpnes for innholdsmarkedsføring. Annonsørene svikter avisene, noe som har ført til betydelige kostnadskutt i de aller fleste mediehus. Det blir stadig færre journalister som skal levere innhold både på papir og digitale kanaler. Annonsekronene går i stedet til Facebook, Google, gratisaviser eller andre annonsekanaler utenfor de tradisjonelle mediehusene.

Etter vårt syn er innholdsmarkedsføring en farlig veg å bevege seg. Det kan i sin ytterste konsekvens ødelegge den grunnleggende troverdigheten til mediene. Det er ikke rart annonsørene ønsker at deres reklame skal legges så nært opp til det innholdet leserne opplever som uavhengig journalistikk. Det er jo nettopp denne uavhengigheten som gjør at leserne kan ha tillit til innholdet vårt, i motsetning til betalt produktomtale som har som formål å selge en vare. For annonsørene er selvsagt produktomtale forkledd som redaksjonelt innhold av stor verdi. For mediehusene kan troverdigheten bli revet i stykker på kort tid.

Men innholdsmarkedsføring er et faktum, og Dagbladet, som i årevis kjempet for sin eksistens, går naturlig nok foran. Det vil utfordre bransjen for øvrig til å se på hvordan dette kan håndteres. Merkingen blir avgjørende for om troverdigheten opprettholdes. Men det er den journalistiske uavhengigheten som nå står på spill.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.