Vi forbrukere har hovedsakelig to krav hvis vi skal vurdere å bruke kollektivtransport i stedet for bilen. Det ene er at det skal være lettvint. Før helga skrev vi om frustrerte reisende som synes det er problematisk at trykte tog- og busstabeller forsvinner. NSB har sluttet å trykke opp rutetabellene sine og gjøre dem tilgjengelig i papir på stasjoner og holdeplasser. I løpet av sommeren gjør Hedmark Trafikk det samme. For Ringsaker, Hamar, Løten og Stange vil de siste trykte ruteoversiktene fra busselskapet gjelde ut 17. august. Den digitale tidsalderen har nådd kollektivtrafikken.

Man kan like det eller ikke, men argumentene er logiske. For å oppdatere digitale versjoner når rutetidene endres, trengs bare noen tastetrykk før informasjonen potensielt når alle. Å revidere og distribuere et opplag på 60 tonn fysiske NSB-papirtabeller, er imidlertid mye mer omfattende, både økonomisk og miljømessig. Ikke uventet kommer kritikken fra dem som er uvant med internett, som mangler datakunnskaper eller ikke er komfortable med å laste ned apper. Men trenger man en håndfast tabell i lommeboka, kan bussens rutetider skrives ut fra nett, eller man kan ringe ruteopplysningen og få informasjon tilsendt i posten. Det samme gjelder ved NSBs kundesenter.

Det andre kravet forbrukerne stiller overfor kollektivtransporten er lave priser. Også der får sommertilbudet fra Hedmark Trafikk skarp kritikk i dagens avis. Når faste rutebusser blir erstattet med såkalte Flex-busser – som tilbys i områder mer enn én kilometer unna nærmeste ordinære busstilbud – da får man ikke rabatt med Innlandskortet. Mange reagerer på at pendling til jobb blir dyrere i sommermånedene. Det er forståelig at busselskapet må gjøre rokeringer for å få sommerturnusen til å gå opp. Og antall passasjerer går nødvendigvis ned i om sommeren, mens folk er på ferie. Vi mener likevel Hedmark Trafikk bør revurdere sitt standpunkt i saken. I sum vil de tjene på å holde billettprisene på et lavt nivå. Bare slik kan kollektivtransporten stå for sin viktige andel i det store miljøregnskapet bestående av køer, mangel på parkeringsplasser og CO2-utslipp fra privatbilisme.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.