Det er tid for å snu på flisa. Eller si som komiker og Ap-politiker Geir Ove Ovesen: Det kommer alltid noe godt ut av noe kjipt.

Er det noe folk har lyst til å se, så er det landets mest omtalte stupetårn. Enhver by ønsker å kunne tilby en virkelig attraksjon til de tilreisende. Hvert år bruker norske kommuner penger på å markedsføre seg selv. Stupetårnet har sånn sett vært en gigantisk, landsomfattende reklamekampanje. Selvsagt gjorde det vondt når alle lo av et stupetårn som vitnet om både stormannsgalskap og teknologisk dumskap. Men nå står stupetårnet der, og har ikke latteren stilnet?

Hamarsingene løftet hodet og gikk mann av huse for å se på en åpning som sto i stil med prisen på stupetårnet. Utover sommeren ble det tidligere så utskjelte tårnet et sted å slå seg ned for alle som ville tilbringe ettermiddagen i strandsonen. Et sosialt samlingspunkt i tillegg til at det selvsagt er et flott stupetårn.

Derfor forstår vi godt at reiselivssjefen i hamarregionen, Sylvia Brustad, ser på stupetårnet som en viktig attraksjon. I tillegg kan det trekke turistene til de andre attraksjonene våre, som Vikingskipet og Domkirkeodden. Når de også oppdager at Hamar har et variert restauranttilbud av høy kvalitet, kan det hende de velger å komme tilbake til oss senere.

Når stupetårnet latterliggjøres i riksdekkende medier skal vi huske at andre småbyer mer enn gjerne ville hatt den samme omtalen. Turistsjefen i Halden sier til Hamar Arbeiderblad at slik omtale skaper nysgjerrighet. Folk får lyst til å svinge innom Hamar for å ta en kikk. Norge er fullt av kommuner som aldri får noen omtale. Stupetårnet har definitivt satt Hamar på kartet. Det er tid for å begrave den pinlige historien om pengene som rant ut av kommunekassa, og begynen å sole seg i litt i glansen.

Les også
NYHET Se HA-lesernes reaksjoner her.
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00