Vi fikk for første gang se en klarere beskrivelse av de ulike traséalternativene. Betryggende for alle som er engasjert i jernbanesaken må det være at Jernbaneverket utreder hele seks ulike traseer gjennom de tre valgte korridorene. Det blir i hvert fall vanskelig å hevde at ikke alle muligheter er vurdert, når avgjørelsen faller i 2016.

Viktig å merke seg er det at Jernbaneverket nå helt åpent går ut og sier at usikkerheten rundt dobbeltsporet videre fra Hamar er stor. Mens «indre» InterCity ligger fast fra statens side, er den «ytre» utgaven nødt til å konkurrere med alle mulige andre samferdselsprosjekter rundt om i landet.

Enkelt sagt betyr det at dobbeltsporet kommer til Hamar i 2024, hvis kommunepolitikerne klarer å samle seg om et vedtak som også er spiselig for statens del. Det betyr at både tempoplan og kostnader må holdes innenfor fastsatte rammer. Sannsynligheten for at vi får dobbeltspor til Brumunddal og Lillehammer er ikke stor. Det er befolkningsveksten på østlandet som er årsaken til hele Intercity-utbyggingen. Med Hamar som tyngdepunktet i regionen, vil det nok sitte langt inne å få nye milliardbevilgninger for å få dobbeltsporet helt til Lillehammer.

Vi registrerer at det har vært relativt stille om InterCity fra rådhuset i Brumunddal. Er det fordi den politiske ledelsen i Ringsaker allerede har innsett at kampen for dobbeltsporet blir for tung? Er det en erkjennelse av at firefelts E6 blir den sannsynlige kommunikasjonen mot Oslo fra Brumunddal og nordover?

Jernbaneverket kom ikke med informasjon om traseene som tilser at valget av trase framstår enklere. Ordfører Einar Busterud (BBL) mer enn antyder hvor han står når han sier at dobbeltsporet «siger østover». Det vil frigjøre strandsonen og også begrense inngrepene i byen. Men stasjonens plassering og tyngdepunktet for sentrum er svakhetene. En ting er sikkert: Debatten fortsetter.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.