Hvem vinner kampen om opinionen, Kristoffer Joner eller Sylvi Listhaug? Det er spørsmålet som stilles etter at skuespiller Joner debuterte på Facebook med en kampanje som retter seg mot innvandringsminister Sylvi Listhaugs asylpolitikk. Etter Joners oppfordring har det blitt samlet inn over tre millioner kroner til Norsk Organisasjon for asylsøkere (NOAS) i Listhaugs navn.

Nå viser det seg at Joners engasjement mot Frp-statsråden var mer velregissert enn giverne visste. Joner gikk ikke ut på Facebook i spontant sinne over Listhaugs asylpolitikk. Facebook-statusen var nøye planlagt i samarbeid med NOAS og reklamebyrået Anorak.

Listhaug har brukt denne informasjonen for alt den er verdt, i forsøket på å diskreditere kampanjen til NOAS og Joner. Noen av giverne har også krevd pengene de har gitt til NOAS tilbakebetalt.

Vi skal ikke mene noe om hvem som kommer best ut av det av Listhaug og Joner. Det overlater vi til markedsføringsekspertene. Men for den som er uenig i regjeringens restriktive asylpolitikk, og kanskje enda mer Listhaugs til dels polariserende ordbruk og aggressive debattform i et av de mest sensitive politiske spørsmålene i vår tid, tror vi det finnes bedre måter å diskutere på enn denne.

Det er en litt trist utvikling når det trengs et reklamebyrå for å uttrykke det som skal være et genuint, politisk engasjement. Vi har for lengst akseptert at såkalt innholdsmarkedsføring har inntatt nettavisene. Reklame skal ikke lenger framstå som reklame, men helst kamufleres så leserne tror det er journalistikk.

Kristoffer Joner gjør noe av det samme når et reklamebyrå presenterer skuespillerens budskap som hans egen smarte idé. Det oppstår tvil om budskapet er ekte, og hva som er hans egentlige ståsted. Det er ille for asyldebatten. Det er enda verre for troverdigheten til sosiale medier, som gjerne kalles en arena for den demokratiske samtalen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.