• KLARTEKST: Jernbaneverkets planleggingsleder Harald Monsen (t.v) sier i klartekst at jernbanens dobbeltspor langs dagens trase, den såkalte korridor 1, er statens foretrukne alternativ.

Jernbaneverkets planleggingsleder Harald Monsen sier i klartekst at jernbanens dobbeltspor langs dagens trase, den såkalte korridor 1, er statens foretrukne alternativ. Å beholde jernbanen langs Mjøsa er det som ser mest lovende ut for Jernbaneverket. Det har lavest kostnadsramme, og oppfyller mange av de kravene som stilles til Intercity-utbyggingen.

Det er verdt å merke seg at Jernbaneverkets planleggingsleder også skaper tvil om hvorvidt det er mulig å legge denne traseen i tunnel under Hamar vest. Det krever et åpent, vanntett trau i området ved Koigen, og Monsen er «ikke brennsikker på at vi får det til».

Uttalelsene fra Jernbaneverkets representant er viktige for den pågående jernbanedebatten. Dagens trase med en slik løsning er neppe akseptert av noen politiske partier som sitter i Hamar kommunestyre. Derfor er det bra at disse erkjennelsene fra statens side kommer på bordet nå, slik at det er mulig å stille krav til en eventuell korridor 1-løsning.

Hamar Arbeiderparti har som kjent uttalt at forutsetningen for å velge dobbeltspor langs dagens trase, er at det går i tunnel under Hamar vest. Etter vårt syn bør ordfører Morten Aspeli (Ap) nå kjenne sin besøkelsestid, og gi tydelig uttrykk for at en løsning slik den antydes av planleggingsleder Monsen ikke er spiselig. Det er riktig at utredningene skal gjennomføres før det konkluderes. Samtidig er det av stor betydning at staten oppfatter hva som er utenfor det akseptable for hele kommunestyret. Den beskjeden bør komme fra ordføreren nå.

Det er ingen som bør bli overrasket over at staten skjeler til den billigste og mest effektive traséløsningen. Jernbaneverkets jobb er å lage en kollektivløsning som raskest mulig flytter folk fra Oslo-regionen og opp til Innlandet. Politikerne i Hamar har jobben med å overbevise staten om at dette ikke medfører at strandsonen går tapt. Nå er det tid for å stille tydelige krav.

Les også
Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.