Mens vi venter på at regjeringen skal drysse godbiter fra Nasjonal transportplan (NTP) over Innlandet, registrerer vi at nabo Gudbrandsdølen Dagningen (GD) stiller seg i rekken av dem som vil gjøre Hamar til synderen hvis Intercity til Lillehammer blir satt på vent. Det kan være et kjærkomment grep også for ordførere i andre kommuner i regionen hvis Innlandet igjen blir taperen.

HER er lederen i GD.

Hamars folkevalgte sørger i praksis for at dobbeltsporet blir nedprioritert, når kommunestyrets vedtak om østlig trase er i strid med anbefalingene til Bane NOR. Det er en enkelt slutning å trekke, men det er å tillegge Hamars politikere langt mer innflytelse enn de har.

Mer nærliggende er det at regjeringen og dens støttepartier ikke prioriterer Intercity høyt nok politisk når samferdselsmidlene skal fordeles. Signalene fra samferdselspolitikerne på Stortinget har i flere år gitt grunn til bekymring. Mange synes regningen for Intercity er for høy. Derfor er det mer nærliggende å spørre om ordførere i Ringsaker og Lillehammer og Oppland og Hedmark fylkeskommuner har øvd nok politisk påtrykk de siste årene for å synliggjøre betydningen av ytre Intercity? Vårt svar er at Hamar i for stor grad har kjempet denne kampen alene.

Hamar har ikke vært à jour med hva som kreves for å holde E6 og dobbeltspor inne i varmen, skriver GD. Til det er å si at Hamar tross har fått firefelts motorvei til E6, og i alle fall har en realistisk mulighet til å lande dobbeltsporet. For Lillehammer er begge deler fortsatt bare en fjern drøm. Kanskje bør GD i stedet spørre seg hva Lillehammers ordfører kan lære av Hamar?

Torsdag slipper regjeringen hovedkonklusjonene i Nasjonal transportplan. Vi håper fortsatt dobbeltsporet er inne forbi Brumunddal. Da kan jubelen for alvor slippes løs. La oss håpe at nyheten om elektrifisering av Rørosbanen mellom Hamar og Elverum bare er en liten del av regjeringens storstilte satsing på jernbane i Innlandet.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.