Som alle Facebook-brukere etter hvert har blitt vant til, kan Facebook spore din aktivitet, og plassere annonser på din Facebook-profil knyttet til hvilke nettsteder du har besøkt. Når vi «alle» er på Facebook, betyr det at annonsørene forlater de tradisjonelle norske mediene og velger blant annet Facebook i stedet.

Hvor store annonseinntektene til Facebook er i Norge er det bare det amerikanske selskapet selv som vet. Men norske mediebyråer som har kunnskap om markedet anslår overfor Aftenposten at det ligger på ca. to milliarder kroner. Aftenposten kan imidlertid avdekke at Facebook bare betalte en halv million kroner i skatt. Årsaken er at annonsene selges gjennom, det europeiske hovedkvarter i Dublin.

Hadde Facebook vært skattlagt etter norske regler ville selskapet ifølge Aftenposten måttet betale anslagsvis 350 millioner kroner til fellesskapet. Talleksemplene er viktige fordi multinasjonale medieselskaper svekker det som vi kjenner som den norske mediebransjen kraftig. Facebook og Google har ifølge Medietilsynet samlede annonseinntekter i Norge på 3,5 milliarder kroner.

Her finner vi en del av årsaken til at norske mediehus de siste fem årene har måttet kutte betydelige kostnader. Ifølge Norsk Journalistlag har det de siste 10 årene blitt 1300 færre journalister i norske redaksjoner.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00