2.500 av dem skal ha vært tilreisende. Muligheten til å markedsføre Hedmarken akkurat nå har knapt vært bedre. Derfor sier vi oss helt enige med reiselivssjef for Hamarregionen reiseliv Merethe Sandum, når hun sier at Hedmarken nå bare må kjøre på.

Ifølge Sandum kan vi allerede nå se effekten av Sommeråpent-sendingene med Skibladner. Det er langt tidligere enn forventet. Pågangen til hotellene skal ha økt etter at Mjøsas hvite svane gikk sin seiersgang på tv-skjermene. Sting-konserten var også en ypperlig mulighet til å få Sting-interesserte til å komme tilbake for å se mer av hva regionen har å by på.

Dessverre har vi tidligere ved flere slike anledninger opplevd at næringen ikke helt forstår hva som står på spill. Blant annet har restaurantene ikke alltid vært forberedt på storinnrykk. For få ansatte på jobb og for lite mat har ført til kraftige reaksjoner fra turister som venter seg noe helt annet. Servicenæringen hadde ikke helt tatt innover seg at det er når de tilreisende er her, at vi må vise oss fra vår beste side. Men heldigvis ser det ut som næringen de senere årene har forstått at vi ikke lenger kan framstå som en region som sover, hvis vi skal få turistene til å vende tilbake.

Samarbeid er helt avgjørende når Hedmarken nå skal forsøke å profittere på medgangsbølgen. Det er bra at Hamar-ordfører Einar Busterud lover en ny artist i stjerneklassen neste år. Kanskje en som henvender seg til et litt yngre publikum? Men det viktigste er at vi holder fast ved den samarbeidsånden som hersket under Sommeråpent.

Merethe Sandum peker på Mjøsa og Skibladner som et samlingspunkt. Å tenke regionalt er riktig og viktig når turistene skal lokkes hit. Til sammen kan vi gi både et godt bytilbud i Hamar, og mange fine og unike opplevelser på steder som blant annet Nes og Helgøya.

Les også
NYHET Lørdag fikk Sting-turister og andre vite mer om hva Hedmarken har å by på. 
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00