Det pågår for tiden en ostekrig mellom Synnøve Finden og Tine. De to meierigigantene har allerede hatt en runde i rettssalen om Synnøve Findens nye ost, som har etiketten «en jarlsbergost-type». Dermed er den i direkte konkurranse med Tines velkjente flaggskip Jarlsberg, som forbrukerne kjenner så godt.

Den nye «jarlsbergosten» er nå ute i butikkene med ordet «sensurert» limt over Jarlsberg-navnet, etter en rettsavgjørelse. Medieomtalen og sensurbegrepet gjør at forbrukerne nå er mer enn oppmerksomme på den nye osten i disken. Det er åpenbart at dette handler om markedsføringsarbeid fra Synnøve Findens side.

Konkurransen på matmarkedet kan gi forbrukerne mer å velge mellom. Svakheten ved norske matbutikker er at utvalget er langt dårligere enn i andre europeise land. Siden vi er såpass få her i landet, er det mer krevende å tjene penger på nisjeprodukter. I tillegg er nok det voldsomme prisfokuset med på å styre både handlevaner og butikkutvalg mot det som allerede selger mest.

Men ostekrigen til Tine og Synnøve Finden er på ingen måte noe forsøk på å gi forbrukerne et bedre tilbud. Dette er et primitivt forsøk fra Finden på å gi kundene en ost vi allerede har. Faren er at de undervurderer forbrukeren, som kanskje setter mer pris på den som lanserer noe nytt og annerledes. Forsøket på å snike seg inn under Tines suksess med Jarlsberg vitner mest om fantasiløshet.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00