Vi er ikke uvant med at ledere i kulturlivet går på tiggerferd for å få støtte fra det offentlige. At en kulturinstitusjon i stedet leverer over to millioner kroner i overskudd er det derfor grunn til å stoppe opp ved. Kinosjefen i Hamar, Espen Jørgensen, gjør nemlig akkurat det.

For den som tror det å drive kino automatisk er en gullgruve, kunne Hamar Arbeiderblad lørdag minne leserne om at Hamar kino i 2007 gikk med et underskudd på 1,6 millioner kroner. Besøkssvikt og økonomisk mørke skyer har dominert avisoppslagene om Hamar-kinoen i årevis. Kommunen har gang på gang måttet slette underskuddene.

Vi merker oss at Espen Jørgensen ikke har valgt bort de smale filmene for å få opp besøkstallene. Tvert imot snakker kinosjefen varmt om sitt samfunnsoppdrag, og er opptatt av å kunne tilby et smalere filmtilbud til de som er spesielt interessert. Det er her han treffer de virkelige filmentusiastene, som også er kinoens viktigste ambassadører.

Når vi vet at Hamar kino selger nesten like mange billetter som Gjøvik og Lillehammer til sammen, forteller det at kinosjefen i Hamar har truffet sitt publikum. Noe av hemmeligheten er å være tett på repertoaret, og ha en forståelse av hvor lenge en film har et marked. Dessuten må man klare å sette sammen et filmtilbud med et bredt utvalg av filmsjangre. Variasjon og kvalitet gir et godt besøk. Det har ledelsen i Hamar kino klart, til glede for alle oss andre.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00