Men planene om å erstatte betong med tre har sakte, men sikkert gått fra idéstadiet til gjennomførbare planer. Nå er presentasjonen av verdens største trebru overlevert fra Statens vegvesen til Nye Veier, som har utbyggeransvaret for firefelts motorveg E6 mellom Moelv og Biri.

Les også: Vil sette punktum med bru i tre

Vi har ikke alltid vært like glade i treet. I 1934 ble Stange-brua over Åkersvika revet. Det var den gangen Nordens lengste trebru. Det var jubel over å bli kvitt den gamle brua. «Nå går vi med stolthet over til det nye betongvidunder», skrev Hamar Arbeiderblad den gangen.

Men i skogfylket Hedmark har treentusiaster lenge ønsket å vise fram en av Innlandets viktigste naturressurser. Tidligere sjef ved Moelven Limtre Åge Holmestad lanserte muligheten for trebru allerede i 2005. Han har siden jobbet jevnt og trutt for at tanken skulle bli realisert.

Trebru-prosjektet er så spennende at det bør virkeliggjøres. Det vil bli et unikt signalbygg over Norges største innsjø, og en virkelig turistattraksjon. Brua vil også være et uttrykk for noe av det som er felles identitet og dermed binder sammen Norges to skogfylker, Hedmark og Oppland. Det er i tillegg et signal om miljøets betydning, og viser viljen til å bruke naturens egne materialer.

Det vil være en ypperlig måte å vise fram det som gjerne blir kalt Innlandets grønne gull. Og Norge har allerede demonstrert at treet som byggemateriale kan brukes der man tradisjonelt sverger til betong. Treet er sterkt representert både på hovedflyplassen på Gardermoen og Vikingskipet i Hamar. Dessuten skal Mjøstårnet, verdens høyeste trehus, bygges i Brumunddal.

Mange har fryktet at det vil koste for mye å bygge i tre. Prosjektet til Statens vegvesen viser at den ikke er dyrere enn en betongbru. Det kan ikke lenger være tvil. Mjøsbrua bør bli verdens største trebru.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00