Statsminister Erna Solberg (H) tok turen til Hamar i valgkampen ene og alene for å sminke det faktum at regjeringen ikke klarte å beslutte den traséløsningen Hamar Høyre har drevet kampanje for i flere år.

Nå har regjeringen muligheten til å vise at den mener alvor med planene for Intercity-utbyggingen. Fortsatt mangler det tilstrekkelig planleggingsmidler til å lage en reguleringsplan for dobbeltsporstrekningen fram til Åkersvika.

Vi har tidligere antydet at vegringen mot å avgjøre trasévalg gjennom Hamar kombinert med manglende planmidler for hele strekningen, åpner for spekulasjoner om at dobbeltsporet aldri kommer lenger enn Hamar. I dag har regjeringen muligheten til å gjøre slike spekulasjoner til skamme. 100 millioner kroner vil være et godt bidrag til jernbanebyggingen.

Dessuten er det viktig å holde farten oppe i E6-utbyggingen. Det er en fin fjær i hatten for regjeringen at det nye selskapet Nye veier ferdigstiller E6 fra Kolomoen til Moelv sju måneder før tiden. Men firefelts motorvei skal lenger enn det. Den nye trebrua over Mjøsa er et prestisjeprosjekt for Innlandet. Her har regjeringen en ny mulighet til på vise at den prioriterer Innlandet. Det gjelder også biohuset, hvor politikere fra mange partier har vært fulle av lovord.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00