Statsminister Erna Solberg (H) tok turen til Hamar i valgkampen ene og alene for å sminke det faktum at regjeringen ikke klarte å beslutte den traséløsningen Hamar Høyre har drevet kampanje for i flere år.

Nå har regjeringen muligheten til å vise at den mener alvor med planene for Intercity-utbyggingen. Fortsatt mangler det tilstrekkelig planleggingsmidler til å lage en reguleringsplan for dobbeltsporstrekningen fram til Åkersvika.

Vi har tidligere antydet at vegringen mot å avgjøre trasévalg gjennom Hamar kombinert med manglende planmidler for hele strekningen, åpner for spekulasjoner om at dobbeltsporet aldri kommer lenger enn Hamar. I dag har regjeringen muligheten til å gjøre slike spekulasjoner til skamme. 100 millioner kroner vil være et godt bidrag til jernbanebyggingen.

Dessuten er det viktig å holde farten oppe i E6-utbyggingen. Det er en fin fjær i hatten for regjeringen at det nye selskapet Nye veier ferdigstiller E6 fra Kolomoen til Moelv sju måneder før tiden. Men firefelts motorvei skal lenger enn det. Den nye trebrua over Mjøsa er et prestisjeprosjekt for Innlandet. Her har regjeringen en ny mulighet til på vise at den prioriterer Innlandet. Det gjelder også biohuset, hvor politikere fra mange partier har vært fulle av lovord.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.