Senterpartiets store framgang har tydeligvis skapt panikk i landets største parti. Nå er det Trygve Slagsvold Vedum som får lov til å sette dagsorden i valgkampen.

Populisme er en av merkelappene politiske motstandere har forsøkt å klistre på Vedum etter at distriktsopprøret ikke ser ut til å gi seg. Mye kan sies om den politiske plattformen til Senterpartiet, men populisme er det ikke. Lite har endret seg, fortsatt handler det om å opprettholde utkantene, styrke landbruket og et krystallklart nei til EU og EØS.

Billigere bensin på bygda synes vi derimot smaker av populisme. I en tid hvor en av de store globale utfordringene er å få ned drivstofforbruket, lanserer Ap et forslag som vil gi rabatt på bensin og diesel. Det klinger dårlig i ørene til alle som er opptatt av miljøet. Og hvordan skal det praktiseres? Hvor dårlig skal kollektivtilbudet være før det gis bensinrabatt?

Ringsaker-ordfører Anita Ihle Steen sier hun frykter den voldsomme sentraliseringen vi ser i Norge. Den samme ordfører som har lagt ned halvparten av grendeskolene i sin kommune, brukt store ressurser på å utvikle bysentrum i Moelv og Brumunddal med betydelig boligbygging i byene. Den politiske ledelsen i Ringsaker står bak et stort sentraliseringsprosjekt for å skape byer. Og bra er det. Hvor hadde Ringsaker vært i dag uten disse viktige sentraliseringsgrepene?

Skal Arbeiderpartiet komme seg ut av Senterpartiets skygge i denne valgkampen, må partiledelsen sørge for at debatten i større grad handler om hva de to regjeringsalternativene står for. Ap må bringe sine egne verdispørsmål inn i debatten. I Hedmark er både regjeringens rovdyrpolitikk, og mangelen på en forpliktende satsing på jernbane i Nasjonal transportplan viktige saker hvor det går an å angripe regjeringen. Billig bensin på bygda er derimot et forslag som gjør at Senterpartiet kan fortsette å være premissleverandør i valgkampen.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00