En underlig sammenligning kanskje, men dog aktuelt å reflektere over i disse tider. Det kan heller ikke være slik at det må arrangeres festivaler og spesielle arrangementer for å trekke masse folk til sentrum som erstatning for en sentrumshandel som lever i sterk motvind.

Tenk om politikerne i tidligere Hamar-regimer hadde engasjert seg like mye om by-utviklingen da kjøpesentrene skulle lande på slutten av 1900-tallet. Jeg tror vi da har sett en mye mer rikholdig sentrumshandel enn i dag og flere handlende, som grunnstamme i et levende bysenter. Handelsstandens hederlige innsats i Hamar har bidratt til fortsatt aktivitet, mer enn politikernes tilrettelegging gjennom aktiv byplanlegging. Det manglet muligens en aktiv «Folkeaksjon for et levende handelssentrum» den gang.

Vi håper også at dagens politikere har det ryddigere på hatthylla enn enkelte av deres forgjengere, som av mange nærmest ble definert som løpegutter for blant annet næringsliv og idrettslag. Mange rare krumspring dannet grunnlag for flere uheldige disponeringer i Hamars utvikling.

Med jernbanedebattens alle spissfindige argumentasjoner i bakhuet må jeg innrømme, at jeg under bytur forrige uke, ikke var særlig opptatt av «å se Mjøsa» mellom kvartalene. Det er andre ting som betyr noe når du drar til byen. Og ikke kunne jeg se for meg at den «grønne ryggen» over kulverten skulle ødelegge byen heller. Jeg registrerer som en selvfølge at overbygningen får parkmessig og brukervennlig behandling med gangveger, beplantning, kanskje restaurant mv mot den framtidige strandsona eller mot byen. Med det engasjementet kommunen nå viser, har jeg tillit til at de sammen med Jernbaneverket finner gode løsninger som beriker byen og strandsona, selv om kulvertalternativet blir valgt.....og det blir gjort et vedtak i tide?

Dobbeltspor til Hamar innen 2024 henger i en meget tynn tråd. Det dukker stadig opp konkurrerende togstrekninger i andre deler av landet, med stor enighet bak forslagene, meget høy kostnadseffektivitet og tydelig markedsføring og lobbying.

.......Oi, Oi....men der gikk toget! Og Hamars nye «dobbelsporet» jernbanestasjon fra 2024 heter dermed Stange stasjon.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00