Vi har noen kommentarer til Endre Krogsruds svar til Godager 2. november. Han starter med en ganske dryg påstand: Riksantikvarens (RA) innsigelse mot vest-alternativene gjør disse helt urealistiske. Vi håper at JBV ikke får sine blokker i Hamarbukta selv om dette kan gi tapte inntekter på lang sikt for JBV. Blokkene ville i alle fall ikke gi inntekter før blokkene er ferdige og bebodd. Så penger til jernbaneutbyggingen må JBV skaffet fra staten lenge før blokkbeboerne begynner å reise. Disse langsiktige inntektene er viktige, men de kan like godt komme fra den allerede planlagte utbyggingen på Espern og nedlagt sporområde, og fortetting i sentrumskvartlene.

I øst-alternativet vil Ramsar-området blir berørt av ei 250-300m lang bru innover i vika mot Vikingskipet. Dobbeltsporet fortsetter gjennom Disen langs Åkersvika i grensen til Ramsar. I tillegg vil denne utbygginga skape et intenst trafikksenter langs vikas nord-vestlige bredd. Dette er en helt ny situasjon som kommer i tillegg til E6-utbygginga. Ingen vet når fuglelivet har fått nok utbygging.

På siste kommunestyremøte fikk vi se hvordan arkitektene så for seg hvordan den nye byen langs stasjonen ved Vikingskipet kunne se ut i 2030. Hele området var fullt av blokker og skog. Hvor skal parkeringshuset ligge her? Ute i Åkersvika? Og hvor flytter næringslivet, og brannstasjonen?

Hvordan folk reiser en gang i framtida er ikke lett for noen å forutse, men at førerløse busser skal gjøre bysentrum mer bilfritt enn førerkjørte busser, er nokså ubegripelig.

Krogsrud kommer også med kostnadsargumentet. Det blir så mye billigere å bygge ut i øst, så kjære Stat, spar pengene dine og bruk dem heller andre steder! Skal vi som Hamar- borgere og lokalpolitikere hjelpe staten med å bruke pengene sine andre steder? Det greier nok staten alene, men det er bare vi som kjemper for Hamars del av kaka. Vi bør heller påvirke staten til å investere i en løsning som er best mulig for Hamar og jernbanen.

Og sannelig vil Krogsrud til slutt beholde det gamle sporet for å kunne kjøre trikk eller tog langs. Vi som trodde dette sporet gjennom Strandgateparken var rene pesten for øst-tilhengerne.

Krogsrud nevner klokelig ingenting om jordvernet ved valg av Øst, og heller ikke skjebnen til vårt nasjonale ikonbygg Vikingskipet.

At vårt forslag med senket kulvert under Hamarbukta ikke er tatt med blant planene som er til vurdering, tar vi med knusende ro. Alle forslag har blitt møtt med innsigelser, noe som krever forhandlinger for å komme i mål. Vår løsning er en skisse til hva slike for handlinger kan føre til. Tror virkelig Krogsrud at ett av de fire framlagte forslagene vil vinne gjennom uten endringer?

Les også
DEBATT Jernbanedebatten i Hamar
Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.