Den pågående jernbanereformen, med omstillinger, omorganiseringer og privatiseringer innen jernbanesektoren viser seg å være ute av kontroll. Opprettelse av flere nye selskaper har medført ustabil leveranse av materiell i forhold til behov og antall kunder.

Tog er innstilt, eller vogner er stengt, som følge av nedbemanninger, slik at det ikke er nok konduktører og lokomotivførere til å betjene togene. Togframføringene har oppnådd langt dårligere regularitet enn oppsatte mål.

Det kan virke som at Fremskrittsparti-, Høyre- og Venstre-regjeringen velger å ta ut økonomiske gevinster av omstillinger og effektiviseringer før organisasjonsstrukturen er på plass. Det medfører store negative konsekvenser for gods- og persontrafikkunder.

Utbygging av ny infrastruktur er rammet av konkurser. Den italienske entreprenøren Condotte, som med to milliardkontrakter knyttet til Follobanen-prosjektet, er slått konkurs. Det kan tyde på dårlig kvalitetssikring av anbud, kvalitet og pris.

I Samferdselsdepartementets tildelingsbrev til Jernbanedirektoratet legges det sterke krav til effektivitet og sentraliseringer, og for privatisering av all person- og godstrafikk. Det har skapt stor uro og misnøye blant de ansatte, hvor lønns- og arbeidsvilkår (pensjonsrettigheter) er satt under sterkt press.

Det er varslet at mange stillinger kan forsvinne fra Hamar-regionen, blant annet innenfor:

- Administrative stillinger innen lønn- og personal.

- Togdriftssentralen som er foreslått nedlagt, og arbeidsplassene flyttes til Oslo og Trondheim.

- Drift og vedlikehold av infrastrukturen foreslås konkurranseutsatt, hvilket kan bety at mange mister jobben, eller blir virksomhetsoverdratt.

Ovennevnte kan medføre dårligere service, lavere regularitet og dårligere komfort både på kort og lang sikt om de blir realisert.

Jernbanepensjonistenes forening – Hamar vil derfor anmode om at samferdselsmyndighetene tar et samfunnsansvar for utviklingen, og samtidig motsetter seg den lite distriktsvennlige politikken som er underplanlegging.

Jernbanereformen fremstår på denne måten som en bremsekloss på den svært positive utviklingen jernbanen har vært inne i de seneste årene, og skaper dermed dårlig omdømme av jernbanen.

Jernbanepensjonistenes forening – Hamar mener hensynet til samfunnets interesser, kunder og ansatte, samt regularitet, komfort og service - til enhver tid må ha førsteprioritet i planlegging og gjennomføringen av jernbaneprosjekter.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.