Fredag 17. mars presenterte HA et nytt forslag til stasjonsplassering ved Vikingskipet. Etter å ha lest innlegget sitter vi igjen med et inntrykk av at dette umulig kan bli billigere enn senket kulvert i Vest. Og selv om det er foreslått forbedringstiltak, har forslaget også fordyrende og problematiske sider:

1. For å spare naturreservatet er dobbeltsporet lagt på vestsiden av det gamle sporet over Åkersvika. Ulempen med det er at det nye sporet vil måtte krysse det gamle på to steder. Det vil føre til buss for tog i lengre perioder, noe som vil drive kostnadene opp.

2. Sporet er senket tre meter forbi Vikingskipet, sikkert både for å redusere støyen fra togene, ikke virke så dominerende mot Vikingskipet, og for å komme så lavt som mulig i nord for dermed kunne komme inn i landbrukskulvert nord for Disen. Men de vil ha stasjonstorg og parkeringsplasser under sporene, noe som krever utgraving ned til kote 123, som er normal sommervannstand i Mjøsa. Dette svære arealet må da sikres mot 200-års-flom, som i Åkersvika krever vanntett konstruksjon opp til kote 127 (det er ikke bølger i vika). Dette er ifølge Bane NOR det samme sikringsarbeidet som kreves ved kulverten i Vest.

3. Sporene er flyttet lenger unna Vikingskipet. Dermed skånes mer av naturreservatet, men Vikingskipet får ikke mer rom rundt seg, for mellom banen og skipet legges Åkersvikavegen. Brannstasjonen spares, men ca. 10 plasskrevende bedrifter ofres. Hvor skal disse flyttes?

4. Stasjonen er lagt så langt sør som mulig, sikkert for å gi en illusjon om at stasjonen er nærmere sentrum. Men det er plasseringen av plattformene som avgjør hvor langt øst vi kommer, og plattformene ligger 1,2 kilometer lenger unna sentrum enn i vårt vest-alternativ.

5. I krysset med Vangsvegen ved Flagstadelva foreslår de at banen skal gå i flomsikker høyde, og Vangsvegen i bru over. Der, i høyden 136 moh skal også Åkersvikavegen ta av, så der oppe må det være en rundkjøring med en 4-feltsveg og en 2-felts. Fra rundkjøringen som ligger 10m over nåværende veg, må det gå tre bruer ned, i øst, vest og sør som kan bli 200m lange. Hvordan synes Folkeaksjonen denne konstruksjonen vil arte seg i forhold til 200m kjøreledning som de absolutt ikke vil se idet de forsvinner ned under 8m-planet i Vest?

6. Landbrukskulverten som skal beskytte gardene Børstad og Tommelstad, vil bli lenger enn den senkede kulverten vi har foreslått i Vest, og vil nok koste om lag det samme.

Som alle varianter av Øst har også dette forslaget mye av de samme ulempene: vi får en delt by, støy hele døgnet rundt Åkersvika, vi belaster naturreservatet, vi stenger inne Vikingskipet, og vi legger opp til en utvikling der Østbyen skal forvandles til et sentrum med høyhus, og at byen skal ese ut over landbruksarealene nord, øst og sør.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.