Vi leser i HA at Jernbaneverket (JBV) ikke ville ha Øst. Vi husker godt at de la ned innsigelse, men konklusjonen etter Eides innrømmelse overfor HA etter kommunestyrets møte, er at JBV hadde bestemt seg så tidlig at det også preget utredningen av Øst-alternativet.

De la ikke sjela si i arbeidet fordi de ville stoppe Øst uansett.

HA skriver: «Eide fortalte også at både øst og vest er forbedret i forhold til forrige runde og at de har jobbet mye for å optimalisere begge alternativ og for å unngå statlige innsigelser som det kom flere av forrige runde.

I den sammenheng var han tydelig på at spesielt det østlige alternativet var utredet på en mye mer grundig måte denne gangen.

Fra talerstolen sa han at det ved forrige runde var bevisst at øst ikke ble utredet optimalt ettersom daværende Jernbaneverket ikke ønsket alternativet – noe han også gjentok til HA etterpå.

– Grunnen til at ikke øst ble utredet slik forrige runde var fordi den ikke var ønsket i utgangspunktet.

Etter at vi fikk en ny bestilling av departementet i 2017 med beskjed om at begge skal optimaliseres, har vi gjort det denne gangen, sier Eide til HA».

Vi kan harselere mye med dette, «hva var det vi sa». Det er lite konstruktivt for den videre prosessen, så vi lar det ligge.

Vi velger heller å legge vekt på Eides uttalelser om at de arbeider for å unngå innsigelser denne gangen. Vi forutsetter at det gjelder begge alternativene. Det må jo da også i høyeste grad også gjelde Bane NOR selv.

Vi tillater oss derfor å konkludere med at Bane Nor denne gang ikke kommer med innsigelser, og at de legger frem de to beste løsningene for Øst og Vest.

Vi regner med at Bane Nor ikke er upåvirket av flere positive uttalelser fra blant andre statsministeren om Øst-alternativet.

Da vil det være svært uklokt av Bane Nor å ikke legge sjela si i det alternativet denne gangen. Det handler om gode løsninger for reisende samt de tekniske og landskapsmessige elementene.

Vi regner også med at Bane Nor vil gi begge løsninger gode, troverdige og likeverdige illustrasjoner. Noe annet vil være å erte opp alle oss som følger denne saken nøye.

Når Bane Nor også bekrefter arbeidet som legges ned for å unngå innsigelser også fra andre instanser, må det være grunn til å håpe på at løsningene denne gang er spiselige for alle som har noe de skulle ha sagt.

Det nye kommunestyret i Hamar kan derfor med stor sannsynlighet se frem til en behandling av trasésaken hvor deres vedtak blir stående. Det gleder oss når vi vet hvor de forskjellige partiene og deres representanter står i denne saken!


Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.