Jeg er oppgitt over lover og regler/prosedyrer i norsk helsevesen i forhold til transportbehov for pasienter som skal ha drosje med ledsager til behandlinger. Har ikke vært med på slik håndtering av en sak som kunne vært løst på to minutter ved at resepsjonisten tok kontakt med fastlegen for bekreftelse av pasientens rett til drosje. Ikke rart norsk helsevesen koster.

Etter besøk på Elverum Sykehus nektet de å rekvirere drosje retur Hamar, da de mente at pasienten ikke hadde rett til det, men som fastlegen har innvilget grunnet vedkommendes tilstand/sykdom. Jeg fikk beskjed om å selv kontakte Pasientreiser på femsifret nummer, (noe som koster,da man oftest må vente lenge på svar, og i tillegg ofte blir satt over til flere saksbehandlere), eller fastlegen. Jeg kontaktet fastlegen og la fram problemet, men de kunne ikke ta en telefon til sykehuset for å bekrefte pasientens rett til drosje.

Jeg fikk beskjed om selv å argumentere og forklare situasjonen til resepsjonist ved sykehuset. Fram og tilbake i to timer. Fastlegen hadde telefontid til klokken 12, så da var det ikke mulig å få mer kontakt der. Tilbake til resepsjonisten ved sykehuset, argumentering og forklaring. Hun ene resepsjonisten var i tillegg ei som tydeligvis hadde behov for å «fronte» seg.

Etter mye frem og tilbake, og etter telefonen hos fastlegen var utilgjengelig for pasienter, tok de seg bryet med å ringe fastlegen, på annet telefonnummer som de har, ordnet saken seg. All denne treneringen resulterte i tre timer unødvendig opphold/venting på Elverum sykehus. Det er nok flere enn drosjeselskapene som greier å lage problemer for pasienter med transportbehov. Hvorfor må det være så vanskelig å ordne opp i saker som kan løses raskt? Oppgitt.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.