Tanken bak Mjøsbyen er god og viktig. Innlandet trenger et sterkere bo- og arbeidsmarked rundt Mjøsa, men det blir helt feil hvis bilistene skal betale store deler av regningen. Hvor mye? Det vet ingen ennå. Derfor må vi få et klart svar fra politikerne. Før valget neste høst må dere fortelle oss hvor mye det skal koste å kjøre inn i tettsteder og byene som er med på prosjektet.

LES hva HA mener om saken.

Undertegnede har vært på flere «dialogmøter» om Mjøsbyen. Der er det mange innlegg om hvor bra slike samarbeidsprosjekter kan være. Vi får høre foredragsholdere fra Stavanger-området, Drammen og Fredrikstad. Det er workshoper der vi skal føle vi medvirker. Men når det stilles spørsmål om bompenger, er det vanskelig å få svar.

LES OGSÅ: Bomring rundt Hamar - dårlig idé.

30 prosent av regningen? 40 prosent? 50, 60, 70 eller 80? Det høres ut som de mest brukte fartsgrensene i Norge, men er altså prosenten av kostnadene som skyves over på bilistene. I hvert fall på tilsvarende prosjekter i andre regioner.

LES OGSÅ: En bomring er ingen Hamar-sak.

På Nord-Jæren er takstene for personbiler 22 kroner utenom rushtid og 44 kroner når det er mest trafikk. Tunge kjøretøy må ut med mer enn det dobbelte. 38 nye bommer ble åpnet 1. oktober. Totalt skal bilistene ut med 25 milliarder kroner. Da blir «gaven» fra Staten på fem milliarder ikke veldig stor…

LES OGSÅ: Legg bort forslaget

I Fredrikstad ligger prisen høyere. Rundt 30 og 60 kroner. Der blir 1,4 kilometer med ny 4-feltsveg fra Simo til Ørebekk. En mellomstor NLF-bedrift med mye kjøring i byen, forteller at de nye bompasseringene vil koste firmaene rundt en million kroner årlig.

Anleggsmaskinene er i full aktivitet i våre fylker. Vi er i ferd med å få bedre og mer trafikksikre hovedveger. Veger som er nødvendig både for gjennomgangstrafikken og for lokaltrafikken. Men det blir dyrt å kjøre på for eksempel E6 og riksveg 3. En tur med lastebil fra Otta til Oslo og tilbake, koster over 1.000 kroner FØR neste etappe av E6 åpnes. Regionen får en ekstremt hard bombelastning.

LES OGSÅ: Bompenger - grensen er nådd

Høye bomavgifter gjør det vanskelig å få riktig flyt av god arbeidskraft. Næringslivet får en ekstra belastning på kjøp av transport – og den regningen går til sluttbrukerne: Innbyggerne i kommunene.

Hvis det også blir bommer inn til byene, vil det ramme handelen ekstra hardt. Butikkikkene i sentrum vil få det enda tøffere enn i dag.

Målet med Mjøsbyen er at det skal lages felles planer for utbygging og transport. Flere skal gå, sykle og reise kollektivt. Men vi lever i to distriktsfylker der svært mange er helt avhengige av bilen.

– Det er riktig at vi jobber med en ny areal- og transportstrategi for Mjøsbyen, men vi ønsker å invitere staten med på en løsning uten bompenger, sier Hedmarks fylkesråd Anne Karin Torp Adolfsen til lokalavisene. Hun leder styringsgruppa for Mjøsbyen og uttalelsen er selvsagt svært positiv. Men er det realistisk at Innlandet får bypakke-tilskudd fra staten uten bompenger - når bilistene i andre regioner må betale over 75 prosent av investeringene? Utfra vår erfaring med bompenger er svaret nokså klart: Hvis «AS Norge» skal være med og gi tilskudd, blir det høyst sannsynlig bompenger inn til byene her også.

De siste ukene har det vært voldsomme protester – blant annet på Jæren. Dessverre i seneste laget. Bypakken ble enstemmig vedtatt av Stortinget for halvannet år siden. Bilistenes penger er med i budsjettene. Det er for sent å snu.

I Innlandet er vi i planleggingsfasen og har helt andre muligheter. Derfor må alle de politiske partiene i Innlandet i god tid før neste års valg svare på et spørsmål: Hvor mye skal det koste å kjøre inn i byer og tettsteder i Mjøsbyen? Vi forventer et klart «null!» fra politikerne i samtlige Mjøsby-kommuner.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.