I den opprinnelige artikkelen i HA om å stenge Strandgata, brukes begrepet «Bykjernen». Rødt (med støtte av SV og Ap) vil ha biltrafikken vekk fra bykjernen.

Selv bor jeg i Grønnegata. Nærmeste nabo er Kirsten Flagstad-museet, og på skrå over gaten, på hjørnet av Kirkebakken, ligger Stortorget Gjestgiveri. I Grønnegata finner du blant annet Kunstbanken, Knutstad & Holen, en snipp av Østre Torg, Posthuset, Arbeideren, Hamar Arbeiderblad, Gregers, Midtbyen Park og nevnte Kirsten Flagstads hjem, Strandstuen, Hamars eldste hus. Hamar domkirke ligger 40 meter fra Strandstuen. I min begrepsverden tilhører dette faktisk bykjernen i Hamar.

I Svein Ørsnes‘ svar til mitt innlegg presenterer han sin sommervisjon av Hamar. Han skriver: «Jeg ser for meg Sommerbyen Hamar med et yrende liv i gågata, uteservering på plass på Triangelen, en levende Strandgate…». Videre: «Bilene står igjen utenfor bykjernen…». Og dette lyder jo vakkert.

Men bykjernen for Ørsnes er vel da etter egen definisjon Strandgata og Torggata. Og begge vil han stenge for biltrafikk. Han skriver i samme innlegg: «Poenget med å redusere antall privatbiler i Strandgata er selvsagt ikke å flytte støyen, støvet og forurensingen et annet sted….».

Men forstår ikke Ørsnes og Rødt at i dagens situasjon er det nettopp det de gjør? Tar de ikke inn over seg hvordan det så ut i Grønnegata sist Strandgata var stengt? Slik blir det igjen, når dette blir eneste mulige gjennomfartsvei.

Æres den som æres bør: Svein Ørsnes og Kirsti Hougen har gjort en uvurderlig innsats for byen vår med restaurering av Røhnegården. Det skal de ha takk for. Det forandrer dessverre ikke følgende faktum: Inntil totalantallet av biler i Hamar er kraftig redusert, er det fullstendig uansvarlig å stenge Strandgata for biltrafikk. Det fører ikke til færre biler, kun til flytting av problemet til den ene av byens gjennomfartsveier, som i bokstavelig forstand vil sitte igjen med Svarte-Per. Svart eksos, svart snø og svarte husfasader.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00