MENINGER

Dikteren i Skappels gate 2 med alle sine lange antenner var jo kjent for i dikt etter dikt å ligge tiår foran det som skulle komme til å skje. Bare ta diktet «Mørk saga» (Prolog til oljealderen) fra diktsamlinga Hemmelig liv (1954). Vedr. jernbanen lyttet han til skinnegangen omtrent som han lyttet til et grasstrå. Vi får selvsagt aldri vite hva han ville ha ment om H1, H2 til H5. Og noen av oss som har latt godlyden av et tog dunke gjennom oss nesten et helt liv, vet snart ikke lenger hva vi skal mene. Vi befinner oss omtrent der Geir Vestad skrev i HA fredag 10.april: «Mens vi venter på framtida.»

Jeg er en av alle dem som tar toget. Jeg er en av dem som er glad i Hamar stasjon. Jeg er en av dem som vil at den framtidige stasjonen skal ligge over jorda. Er det så umulig å utvikle den gamle ærverdige stasjonen med tilleggende områder da? Klart at en gatestubb eller flere, et fredet område eller flere, må gi tapt under denne prosessen. Jeg tenker ikke økonomisk dyr eller billig løsning for den framtidige jernbanen. Bare tenk på Lærdalstunnelen innen vegnettet, Hva kostet ikke den? Dette som et apropos til å legge dobbeltsporet i tunnel under deler av Hamar by. Blir det til slutt et vedtak om hvor dobbeltsporet skal gå, viser vel tidligere erfaringer i rike Norge at sånne utviklingspassasjer i infrastrukturen ordner seg på et vis.

Jeg tenker framtidige Hamar stasjon over jorda. Og traseen for dobbeltsporet videre nordover cirka der skinnegangen ligger nå. Er viljen til stede for å finne balansen mellom harde facts og myke verdier forbi dikterboligen i Skappels gate 2 og et grønt Koigen, vil jeg tro at dette går bra. Lite av jernbanens framtid i Hamar skal under jorda. Jernbanebyen Hamar skal fortsette over jorda, stasjonsbygningene utvikles med tanke på mange tiårs bruk, ja, med tanke på hundre års bruk, inn i framtida.

At Hamar stasjon kan få nasjonale signalbygg på linje med Vikingskipet, bygg som forteller ei 125-130 år gammel historie, bygg som tilfredsstiller framtidig bruk og som bylandskapet trenger dersom Hamar skal komme ut av denne utviklingspassasjen med en respekt for seg sjøl i behold.

Når det gjelder lyden av tog som skal skru opp farten langs dobbeltsporet gjennom byen vår: Rolf Jacobsen skrev i diktet «Autobahn» (fra diktsamlinga Pusteøvelse, 1975) om «Asfaltbåndets svarte lærpisk». Nye E6 langs Mjøsa kan vel antydes her. Dersom framtidas tog skal kalles noe i retning av lyntog, blir det vel nærliggende å kalle denne lyden for lynpisken. Er viljen til stede for å dempe eller støyfjerne denne lynpisken, tror jeg det fins løsninger. Det er ikke der problemet ligger. Og vi som har latt godlyden av tog dunke gjennom oss nesten et helt liv, må finne oss i at

vogn efter vogn

åtte boggier i natt og snefaner mellom koblingene

friske fra Fokkstumyrene og Hjerkinnhø

for alltid er borte. Men jeg veit tydeligvis hva jeg mest mener etter det jeg nå har skrevet. Jeg har ikke tenkt å gå under jorda.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.