Til stadighet blir avisens lesere teppebombet med propaganda om at en kulvert i strandsonen vil bli Hamars lykke og til evig velstand. Begeistringen for Korridor vest er øyensynlig fundert på uforståelig kortsiktighet, kjemisk renset for 200-årsperspektiver.

Enhver skrivefør borger som er våken for byens sjel og identitet og ser dette som en trussel, oppfordres til «å fare i blekkhuset»!

Korridor vest-alternativene maltrakterer Hamars identitet og «herlighedsverdier» med sin markante kvartalsstruktur og unike strandlinje, uansett hvor idyllisk man tegner og fabulerer om hvor godt det vil bli. Vi kjøper det ikke!

Utover de kjensgjerningene, vil de uhyrlige prosjektene gripe sterkt inn i togtrafikken mens byggingen pågår og belaste storsamfunnet i svært lange perioder, hvor buss må settes inn for tog. Ytterligere er det underkommuniserte kjensgjerninger fra JBVs side om inngrep i terreng og boliger som må rives lenger vest i byen i forbindelse med byggingen av Korridor vest-alternativene.

Trafikalt ligger dagens stasjon i bunnen av en trakt. Hamar vil få en stadig økende trafikk inn til stasjonen. Strandgata vil bli en uopphørlig kø av busser og biler, Stangevegen og Vangsvegen likeså. Ringgata vil måtte forlenges igjennom Korridor øst/Briskebyen og bli fylt opp av biltrafikk.

Ved valg av Korridor midt- eller øst-alternativet vil hele strekningen fra Hamar til Brumunddal kunne bygges mens trafikken går som normalt. Kun i tilslutningsperioden vil togtrafikken bli påvirket i en kort periode. Korridor Øst kommer også billigst ut ifølge JBV, også selv om man bygger tilsving til Rørosbanen fra nord til 200 millioner. Noe man opplagt bør ta med!

På Åkershagan planlegges det stor utbygging av boliger, og andre bydeler rundt Hamar er i stadig vekst: Børstad, Wien, Smeby, Kårtorp, Stafsberg, Hjellum, Ridabu, Ingeberg, Sandvika, Ottestad. Om relativt få år vil derfor kundegrunnlaget for NSB befinne seg stadig lengre vekk fra nåværende stasjon og Vikingskipet nærmest midt i smørøyet.

Vi i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar kjemper fortsatt for vår sak og ser sterke fordeler ved de to andre alternativene. Hvert på sin måte.

Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.