Dette er en sterkt misvisende måte å framstille saken på. Flere innbyggere gir riktignok høyere inntekter, men også tilsvarende høyere utgifter. Faktum er at vekst koster. En undersøkelse foretatt av Kommunenes Sentralforbund for noen år tilbake, viser at en ny innbygger «går med tap» de første 15 åra. Først etter 15 år gir en ny innbygger overskudd.

Les også: Luftsport viktigere enn 130 millioner?

Skulle man følge ordførerens resonnement, burde kommunen si nei til alle arealkrevende tiltak som kan komme i veien for nye boligprosjekter. Da burde man ikke bygd svømmeanlegget i Ankerskogen, kulturhuset på torget, badeanlegg på Koigen, idrettsanlegget på Tommelstad, men boliger på samtlige arealer. En by som prioriterer på denne måten vil ingen ha.

En attraktiv by legger til rette for moderne transportformer, innovasjonsnæringer, beredskapsinfrastruktur og fritidsaktiviteter. Alt dette kan blomstre dersom Hamar flyplass bevares og gis forutsigbare vilkår – det ser vi fra andre steder i landet: Etter at Eggemoen flyplass ble opprustet, valgte Prox Dynamics å flytte dit. Dette er en innovasjonsbedrift som i 2016 ble solgt for en milliard kroner til amerikanske FLIR og som like gjerne kunne landet på Hamar flyplass om den hadde hatt langsiktige vilkår. På Notodden har en satsing på flyplassen tiltrukket seg en flyskole med 50 arbeidsplasser – også dette er næring som Hamar kunne ha fått. Ikke minst kan elektrifisering av luftfarten gi byer med sentrumsnære flyplasser helt nye konkurransefortrinn.

Alt dette sier ordføreren nei til på grunn av en støvete SMAT-plan som kommunen selv vil revidere, men som ordføreren mener at Fylkesmannen børstet støv av ved å gjøre det som er Fylkesmannens jobb: Argumentere for den løsningen som både ligger innenfor gjeldende SMAT-plan og som i minst mulig grad bryter med de statlige planretningslinjene fra 2014.

Det Hamars politikere snarere bør gjøre er å vise vei ved å revidere SMAT-planen i lys av hva som blir løsningen for jernbanen og utvikle en moderne arealstrategi som på en bedre måte tar hensyn til de statlige føringene i planretningslinjene om fortetting og som legger til rette for næring, innovasjon og framtidens transportløsninger. Noe slikt har befolkningen og Fylkesmannen all grunn til å applaudere. Og dersom sistnevnte ikke deler entusiasmen, er det faktisk departementet som fatter en endelig beslutning. Den kan innebære at flyplassen kan bestå, slik vi så i Kilen sjøflyhavn.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00