Det mest ekstreme er å velge Hamar midt eller en annen løsning som samferdselsministeren og regjeringa ikke vil ha. Da er det stor fare for at vi ikke får dobbeltspor, eller at det i alle fall blir utsatt på ubestemt tid.

Motstykket til en slik negativ opptreden er at vi velger en trase som rikspolitikerne ser som realistisk. Det er bare Hamar øst (om Vikingskipet) eller Hamar vest (mye som nå) med eller uten tunnel under vestre Hamar. Med en sånn positiv holdning kan vi i Hamar allerede nå inngå et nært og konstruktivt samarbeid med Jernbaneverket. Vi må stille krav om hvilke sider ved traseene som skal utredes, hvordan de skal utformes, og hvor de skal gå.

Hamar Arbeiderparti krever at alternativet Hamar vest legges i tunnel fra litt vest for bryggeriet til Jessnes. Flere aktører krever at banen skal gå på land ved Strandgateparken og ikke ute i Mjøsa, og at høyden på fyllinga under sporet senkes fra Koigen og vestover. Vi må kreve også avbøtende tiltak.

Går det mot formodning så ille at Koigen blir ødelagt, må sjølsagt staten betale oss for et nytt. Sånt er i tråd med at Stange på grunn av ny E6 fikk penger av Statens vegvesen til ny skole og barnehage på Espa. Staten betaler Stange også for sykkelveg, båthavn, badeplass og mer til.

For traseen Hamar øst må Hamar kreve blant annet å få klarlagt om det er best at Stangebrua og Vangsvegen går over banen, eller om det omvendte er mest gunstig. Jernbaneverket har alt lagt fram et forslag om det sistnevnte, der stasjonen ved Vikingskipet blir sju meter over bakken.

Det er svært viktig at Hamars politikere og innbyggere snarest begynner å bruke mye mer tid og krefter på sånne sider ved utbyggingen av ny bane. Vi har dårlig tid. Om ett drøyt år må vi ha nådd så langt i planarbeidet at det åpner for at regjeringa kan ta dobbeltsporet vårt med i ny Nasjonal transportplan. Hvis ikke, er det helt uvisst når vi får ny bane.

Så til Stig Vaagan. Mine ord om Venstres andrevalg var en beklagelig misforståelse. Det viktigste med Venstre og bane er uansett at ingen av de to alternativene (Hamar midt og Hamar øst) partiet ønsker, kan i første omgang bygges fram hit, men ender i Stange (HA 18. mars 2014). Venstre avviser Hamar vest, som er det eneste alternativet som kan nå Hamar i 2024. Derfor vil partiets syn forsinke banen.

Vaagan har påpekt overfor meg at en nedsenket bane langs traseen Hamar vest er mye verre enn Hamar midt. Det er helt rett. En slik nedsenket bane er så vanvittig dyr og teknisk så uhyre krevende at vi alle straks bør glemme den.

Det er flott at mange deltar i debatten om ny bane, men ingen i Hamar avgjør saken. Derimot teller det svært mye hva samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) 2. juni skrev i svaret (stortinget no.) til Annette Trettebergstuen (Ap). Der utelukket han i praksis Hamar midt og alle andre urealistiske traseer. Å påstå noe annet er å lure seg sjøl og andre.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.