For mer enn fire år siden utfordret undertegnede de andre politiske partiene til å svare på hva de vil gjøre med trafikkproblemene og utryggheten til de som bor i Hamars vestre bydel. Spørsmålene ble gjentatt rett før valget i 2011, men hittil har det ikke kommet et eneste svar. Var spørsmålet for dårlig? Eller for vanskelig?

Det ene valgløftet overgår det andre om dagen. Forslag om å spare klimaet, som bilfrie dager og bilfrie soner i sentrum, noe som vil lamme sentrumshandelen i enda større grad. Og ingen husker – eller vil huske – spørsmålet som ble stilt den gangen: Hva gjør vi med den stadig økende trafikken i Ringgata? I Vognvegen og Kornsilovegen?

Det ble spurt om Shell- og Statoillagrene for all framtid skal være plassert i villa- og blokkbebyggelsen på Hamar Vest? Om bøndene i all framtid skal kjøre hundrevis traktorer med tusenvis tonn korn tvers gjennom en hel by?

Kornsilo, betongfabrikk og annen tungindustri på Hamar Vest ble en gang i historien plassert i området, lenge før villabebyggelse og boligblokker var påtenkt. Kjempedigre vogntog og tunglastede traktorer dundrer i dag over et stigende antall fartsdempere, tur og retur. Enorme tankbiler kjører tvers gjennom en hel by for å fylle opp oljelagrene, og deretter kjøres alt de samme veiene ut igjen til detaljister. All tungtrafikk til dagligvarehandelen kommer i tillegg.

Barn og unge først. Barnas trygghet og sikkerhet er aller viktigst. Hvor mange skolebarn i Hamar må krysse de nevnte gatene hver eneste dag? Hittil er det ikke planlagt en eneste undergang eller bro for barns sikkerhet. Noen få trafikklys er satt opp, men er langt fra nok. Foreldre blir kritisert for at de kjører barna til skolen. Er det rart at foreldre vil verne om det kjæreste de har? De minste skolebarna rekker ikke opp til hjulhøyden på de største kjøretøyene en gang. Og hva med trafikktettheten?

Jeg har selv stått i Ringgata ved Katedralskolen klokka 15.15 og sett mer enn 100 kjøretøy passere på tre minutter. 86 kjøretøyer av alle slag, også tungtransport, samt 14-15 motorsykler/mopeder passerte på denne tida. Dette var ved skoleslutt, men trafikken er like stor om morgenen og for øvrig hele dagen. Pensjonistpartiet har derfor i sitt program: «Skoleveiene i Hamar må sikres bedre». Det er tvingende nødvendig og det haster.

Hvem vil starte å tenke omforming av Hamars vestre bydel? Hvem vil finne og reservere industriområder utenfor byen til tungindustrien for framtida? For den voldsomme tungtrafikken kan ikke fortsette, slik som byen har utviklet seg siden den gangen området ble regulert til industri. Pensjonistpartiet sparker ballen til de andre partiene. Hvem ser utfordringene?

Gevinsten ved omforming av Hamar Vest er tryggere skolebarn og eldre som ikke er like raske i trafikken lenger. Det er første prioritet. Livskvaliteten til beboerne langs de nevnte gatene vil øke betraktelig, og så kommer den viktige klimagevinsten. Når nødvendig omforming en gang blir utført, vil Hamar få verdifulle drømmetomter til benyttelse. Å ha attraktive tomter nær Mjøsa å tilby nye innflyttere vil være av kjempestor betydning for den flotte byen vår. Her er det store muligheter.

Til slutt kastes ballen til alle politikere, til Hamar kommune, Statens Vegvesen, Trygg Trafikk og alle som har ansvar for skolebarn og eldre. Det er et langt lerret som skal blekes. Hvem vil begynne å tenke på omforming av Hamar Vest?

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.