Om du ikke har fått med deg valgkamp-musikkvideoen til de lokale Ap-lagene har du noe å glede deg til. Og ja, det er lov å gjøre narr av skamløse PR-stunt. Men jeg skriver ikke dette for å kritisere musikken (ei heller den haltende, intetsigende teksten). Jeg skriver dette fordi jeg synes det er utrolig kjipt å se at ingen av de andre partiene kastet seg med.

Jo da, det var nok ganske ubehagelig for enkelte Ap-medlemmer å måtte stå foran kamera og late som om dette var deres rette element. Andre tok det derimot litt for langt i den andre enden, og trodde virkelig at de hørte hjemme der. Uansett; resultatet ble pute-TV. Men tilgi dem ikke; de vet hva de gjør! Ap fikk PR. PR er bra.

Det som umiddelbart virker som en kjempeinnsats for å distansere seg fra den unge velgergruppen vil til syvende og sist være til Aps fordel. De ble sett. De fikk sine «15 minutes of fame».

Så hvorfor er det kun Ap her på Hedmarken som har lansert musikkvideo?

Jeg hadde elsket å se Busterud i bar overkropp (og med ordførerkjedet) midt i en åker, hvor han «blæster» noen linjer om vern av matjord kontra byutvikling. Morten Aspeli (iført Felleskjøpet-drakt med avrevne armer og ben) kan sitte på lasteplanet til en traktor og rope høyt med på enderim som «jord», «bord», «vest» og «best».

Et kort, gjenkjennbart refreng som «BBL – vi får det tel!», og voila; nå kan to av partiene åpne de kommende valgdebattene med egne låter.

Drømmen er at alle har en egen låt. Og så kan publikum stemme over hvem de liker best. Partiet med flest poeng går videre til neste runde. Vinnerne av det hele får framføre låten på 17. mai. De får også en ugunstig platekontrakt, men veier opp for tapte inntekter ved å skape nye rådgiverstillinger etter valget.

Les flere av Hamar Arbeiderblads underholdende God Dag-spalter her.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00