I et svakt øyeblikk klikket jeg meg inn på XXLs hjemmesider for å kikke på joggesko. Det har forfulgt meg siden. Hvor enn jeg surfer på nettet, uansett tid eller sted, er det ett eller annet firma som ønsker å selge meg joggesko. En hjelpende hånd, tenker kanskje reklamebyråene, men nå er det snart 8 uker siden. Hvor lenge skal jeg måtte minnes på innfallet? Men det er kanskje greit med litt variasjon etter et halvt år med kano-annonser. Nå har jeg fått merkelappen «jogger» også. Og muligens «friluftsmenneske». Det mener i hvert fall Swissgear, som har funnet en ryggsekk de mener jeg virkelig bør digge. For ikke å snakke om utendørsbuksene (eller hva nå sånt egentlig kalles) de smeller opp i trynet mitt på daglig basis.

Annonsesystemet på internett er den digitale versjonen av gateselgerne i Syden. Viser du den minste interesse, hvilket i deres øyne er at du ikke demonstrativt titter en annen vei, så slipper du ikke unna lett. Det som skremmer meg mest, er hukommelsen. Databasen bak analysen som setter meg i en rekke tvilsomme båser, strekker seg tilbake over flere år med impulsdrevet sofasurfing: bruktbil, gambling, sheet music, refinansiering, Airbnb, fingerspinnere, skateboard, Finn.no, norske designmøbler, analyse-mykvare og ikke minst nyheten om at «Kylie Jenner er vegan». Og nå prøver også Hedmark Arbeiderparti å vinne meg over. De driver tydeligvis målrettet reklame mot sånne som meg.

Poenget mitt er at impulskjøp og vindusshopping er ikke hva det en gang var. Nå er det forhandlerne som står for stuevinduet mitt og holder fram varene. Og trekker jeg for gardinen går de bare bort til kjøkkenvinduet og fortsetter der. Kanoen jeg en gang hadde lyst på, ble det aldri noe av, men på Aftenpostens sider tilbyr de meg fortsatt en ganske rimelig kajakk.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.