Høstferien var for lengst bestilt. Ti dager på Frankrikes kyst. Et solfylt avbrekk fra hverdagen, etter en regntung sommer. Fly til Nice, leiebil til Cannes. Hotellet var fint, og rimelig. Flytidene suverene.

Herr og Fru Glom så fram til spaserturer gjennom brosteinsbelagte smågater og sene kvelder med forsyninger fra det franske kjøkken.

Det nærmet seg avreise da en uforutsett e-post fra flyselskapet tikket inn i Herr Gloms innboks. En melding av den sorten som er enkel å overse, men som til en forandring fikk mottakeren til å sperre øynene opp:

Flytidene var endret.

Ikke med et kvarters tid, sånn det bruker å være, men med nærmere et halvt døgn. Den godt timede ankomsten i firetiden om ettermiddagen var forskjøvet til midnatt. Det samme gjaldt returen. Framme på Gardermoen ikke klokka 17, men 00.15, naturligvis for sent til å rekke siste tog hjem.

«Av og til er det nødvendig for oss å gjøre justeringer på vår tidtabell. Vi beklager alle ubeleiligheter dette får for deg», skrev flyselskapet, sikkert i håp om at deres passasjerer skulle nikke overbærende, booke om leiebiler og hotellrom, og kompensasjonsløst godta flytider så vriene at selskapet nå selger billettene til halv pris.

Hos Herr og Fru Glom, derimot, begynte vreden å boble.

Flybillettene ble kansellert. De kjører bil isteden. Over alpene bærer det for «Napoleon» og hans Fru, med edelweiss og rødrutet piknikpledd.

Selve oppholdet på den franske rivieraen blir noen dager kortere. «Vi tar det som en tur», sier Herr og Flu Glom og lar innvendingen om at de tross tidsendringen vel ville kommet fram raskere med fly prelle av. De er fornøyde med å ha fått siste stikk.

LES OGSÅ: Her finner du flere muntre God Dag-spalter både med og uten høyt blodtrykk ...

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00