Ikke for å skryte, men jeg er utvilsomt en av Norges ypperste bilmekanikere. Ikke bare skifter jeg til vinterdekk – nå har jeg også lært meg å skifte lyspærer.

På vei hjem fra Oslo en regntung kveld oppdaget jeg en gul varsellampe: «Feil med venstre hovedlys». Sånt kan jo medføre kjøreforbud, så her gjaldt det å komme seg inn på nærmeste bensinstasjon. Nå skal det sies at jeg aldri har skiftet lyspærene foran på den toppmoderne bilen min fra 2010, så jeg måtte svinge innom instruksjonsboka for å finne noen enkle tegninger. Puh! Mye enklere enn fryktet. Dette skulle ikke være noen stor sak. Jeg droppet både lue og jakke; dette burde tross alt være fikset på to minutter.

Med hodet under panseret fikk jeg jekket av det svarte dekselet og skrudd løs pæreholderen med den defekte lyskilden. Enkelt som smør. Men så glapp det – bokstavelig talt: Jeg mistet hele dingsen ned i motorrommet, og der ble den liggende – fullstendig ute av rekkevidde. Desperat kjørte jeg armen så langt ned som overhodet mulig. Mellom de trange motordelene var smerten i armen uutholdelig, men det fantes ikke snev av noen pæreholder. Og uten pæreholder, ingen ny pære.

Jeg måtte kjøre rolig hjem til Hamar, hvor jeg fikk kjøpt verktøy til å løsne frontlykta. Etter å ha demontert omtrent hele bilen – inkludert eksosanlegget og hanskerommet – fikk jeg til slutt kranglet armen ned til den dype bunnen, hvor den fordømte dingsen lå og gliste sleskt mot meg. Lyset ble byttet og skrudd på plass, og plutselig var alt i orden.

Så: Hvor mange handymenn trengs det for å bytte ei lyspære? ÉN. Problemet er bare at det tar tre timer og 24 minutter, og koster 492 kroner inkludert verktøy og ny pære.

Disse nye bilene er søren meg noe herk.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00