Si hva du vil om Nye Veier, men det har da dukket opp en del ny og fin asfalt i det siste. Jeg vil trekke en parallell mellom vegbygging og kjærlighetslivet til en fyr jeg kjenner: Kjærligheten er nemlig en smal, humpete og dårlig vedlikeholdt kjerreveg, og her på denne vegen kjører han altfor fort, uten lys og med masse is på ruta – med null sikt i noen som helst retning. Resultatet er gjerne stygge ulykker, dyre reparasjoner og trekk i bonus.

Han har derfor stiftet et selskap: «Nye Budeier AS». Dette skal gi ham alt han hittil har manglet: Kvalitetssikring, framdrift og resultater. Ingen skal beskylde ham for å ha vært noen stor brobygger i tidligere relasjoner, så da er det lurt å hente inn ekspertise. På den andre siden har han vært usedvanlig god på intern uro og et byråkrati så tungt og komplisert at selv hans beste hjelpere for lengst har gitt opp.

Han har vært god til å kjøre bulldoser og legge ting i grus, men å forvandle grusen til et godt fundament med asfalt på toppen, der har det sviktet. Lys i enden av tunnelen har det heller ikke vært så mye av. Selv i de mest lovende byggeprosjektene har han endt opp med å sprenge tunnelløp i feil retning. Det er ganske mørkt når man sitter nede i dypet og må begynne på nytt. Særlig når dynamitten er brukt opp.

Nye Budeier kan bli tidenes idé. Eller ikke. Han trives jo så altfor godt med den velkjente og uframkommelige stien han har bygd opp gjennom flere tiår med kostbare kollisjoner. Skal man få til forandring her i livet, så må man visst tro på det selv. Men noe særlig troende, det har han aldri vært.

Tenk om livet hadde vært like oversiktlig som å kjøre E6 i fire felt. Nei, noe så kjedelig! Det er jo de små og svingete vegene som gjør deg til en god sjåfør. Det tar bare litt lengre tid før man kommer fram.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.