«Å ja da, disse sokkene kommer med fem års garanti», forsikrer selgeren – og så kan vi dra kortet med god samvittighet.

Er det garanti, så er det nemlig 100 prosent trygt å kjøpe den aktuelle gjenstanden – det burde være godt kjent hos de fleste.

Men hva gjør man når gjenstanden ryker etter to-tre år, og man helst skulle hatt denne garantiordningen lett tilgjengelig?

Den gamle skyveklipperen begynner å bli sliten nå. Etter noen år med regelmessig bruk har jeg fått en sprekk i den helt essensielle plastskruen som brukes til å justere klippehøyden.

«Kan det være en garantisak?», tenkte jeg entusiastisk – og svingte innom hagesenteret.

«Ja, jo, for så vidt», kunne mannen bak disken fortelle.

Humøret mitt var stigende. Jeg kikket lettere opphisset bort på den skinnende blanke skyveklipperen langs veggen.

«Men …», fortsatte hagemannen.

Det er alltid et men:

«For det første må du ha kvittering.»

Oops. Ingen tar vel vare på kvitteringer lenger. Eller …? En grundig leteaksjon i alle husets kriker og kroker endte fullstendig resultatløst.

«For det andre …», fortsatte hagemannen: «Så har du vel lest det som står med liten skrift?»

Jeg mumlet på lite overbevisende vis. Garantien ryker nemlig så snart produktet har vært benyttet utendørs. Eller i regnvær. Eller dersom man har tuklet med fabrikkinnstillingene – det vil si klippehøyden.

«Har du klippet gress i nærheten av grus, stein eller andre harde gjenstander? Ja? Ai, ai, ai … Det burde du nok ikke ha gjort, nei!»

Hagemannen ristet oppgitt på hodet. Den skinnende skyveklipperen i butikken virket plutselig helt uoppnåelig.

Det blir med andre ord ingen ny klipper på meg.

Livet er et risikoprosjekt; man har aldri garanti for noe som helst.

Og det er også omtrent det eneste som er helt sikkert.

LES OGSÅ: Humor-garanti: På denne siden finner du flere God Dag-spalter fra HAs muntre bakside

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00