Tidligere ble verdens beste bil beskrevet i denne spalten: en Nissan Bluebird som ofte tok fyr og som gikk mil etter mil uten bensin på tanken. Når jeg tenker etter, har jeg hatt æren av å eie flere kjøretøy i samme kategori: biler med sjel, og biler som rustet vekk.

For hvem kan glemme en knallgrønn Ford Mondeo fra tidlig 90-tall? Den hadde støtdempere så myke som smør, og setefjærer som spratt ut og forårsaket alvorlige sår i baken. En aften undertegnede og den grønne var på veg sørover mot Oslo, ble himmelens sluser åpnet. Det fløt trestammer over E6, men så lenge du sitter godt fastspent i en grønn panservogn, så er det vel ingen fare?

Tryggheten varte helt til luka på hanskerommet spratt opp som et prosjektil.

Bak vognkortet, en penn og noen servietter, fulgte flere liter vann. Det var som når Rødehavet lukket seg. Den dag i dag er det fortsatt usikkert hvordan dette gikk til, men det ble bløtt, veldig bløtt, inne i bilen.

På et eller annet tidspunkt, ble den europeiske rustne Forden byttet ut med en nyere galvanisert fransk variant. I noen uker, før en kar forbarmet seg over Mondeoen og kjøpte den for 3.000 kroner, var det en slags sameksistens mellom gammelt og nytt.

Og den dagen gradestokken viste røffe minus trettifem, viste den eldre generasjonen seg å være best. Den franske, skinnende og fin, hostet lett i kulda før det ble stille. Den gamle, nå både grønn og oransje av rust, buldret og bråket som den var tilbake i ungdommen.

Stolt og kry forlot den gårdsplassen, som en grønn pil. Jeg tror det var på denne turen eksosanlegget løsnet.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.