Den gamle trillebåra sa takk for seg under et lass med grus her om dagen. Hjulet var flatt. I teorien skal det gå an å pumpe det opp igjen. Praksis sier noe annet. Det finnes reservehjul å få kjøpt. Økonomisk kommer du best ut av å kjøpe helt ny trillebår. Og da startet moroa. Eller var det så morsomt?

Flatpakket fra forretningen. Det er bare å sette i gang med monteringen. Monteringsbeskrivelse følger med. Ved å følge den står det snart klar et helt nytt hageredskap, klart til bruk. Hvis det bare var så enkelt?

En flat trillebår består av fire hoveddeler, og en pose med 12 skruere. Teksten på monteringsanvisningenen er på finsk. Ikke lett å forstå, men det følger da med en tegning. Riktig nok ikke med monteringen beskrevet trinn for trinn. Alle arbeidsoperasjonene på en og samme tegning, men dette skal gå bra.

Så viser det seg at de 12 skruerne slett ikke er helt like, slik en kan få inntrykk av på tegningen. På tegningen er skruere tegnet inn som skruere, verken mer eller mindre. Tegningen forteller ingen ting om hvilke lengder som passer hvor. Skruene har nemlig fire forskjellige lengder, selv om de med vanlig øyemål ser helt like ut. Det er altså tre muligheter for å gjøre feil før en treffer den riktige.

Og hvis du har funnet en som ser ut til å passe, er muligheten for at den kan være to millimeter lenger enn den som egentlig passer ganske stor. Da har du et problem, for da vil det være minst et skruepunkt der skruen er for kort. Da må en, to eller tre skruere ut igjen for å finne den rette. Og hvis du så har funnet den rette, er det opptil tre muligheter ganget med fire for at også noen andre skruere sitter i feil hull.

Det ble jobb til solnedgang. Men nå står redskapen klar til bruk. Eller for å si det med forfatteren av bruksanvisningen: Kottikärryt, joissa ilmatäytteinen kumipyörä.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.