En kunne jo tro at etter Black Friday kom laber lørdag. Jeg mener, når til og med frisøren kjører Black Week, skjønner vi at det har gått bra langt. Men hå nei du gut. Ikke før har vi blakka, så kommer pakka. Julegraner og nisseposer. Klar, ferdig gå! Dagen derpå.

Da mumler vi gamle i skjegget om vår tid. Den gang nissen bare kom en gang, (på juletrefesten i romjula; en mandarin, en pakke Zulukjeks og fire Twist). Hjemmenissen tellet ikke, oppvakte barn kjente lusa på gangen og far sin på lakkskoa.

Takal nissefar i dag. Herfra og ut må han flyge fra kjøpesenter til kjøpesenter, torg til torg, og prakke pakker på onger, som slutter å tro på ham før de er fire og får gosj hele året. Særlig hvis alt han hoster opp er ei sur sydfrukt og fire twist.

Barna våre kalles generasjon X. Vi? Generasjon Inflasjon, tenker jeg . Aldri tidligere i verdenshistorien har mennesket så til de grader latt det gå inflasjon i hele sin livsførsel. Vi bruker opp kloden, sprenger været og kjøpestatistikkene. Devaluerer våre verdier, metorisk og tanketomt.

Se på oss nå. Så oppsatte på å gi generasjon Xbox den gode, gamle julefølelsen, så julebrusen skal boble like yr i hjertet på dem, som hos oss dengang, når nissen kommer. Innerst inne veit vi at løpet er kjørt. Rettere sagt kjøpt, rettere sagt kjipt. Vi sitter jo her allerede sjøl og klikker julelei fra kanal til kanal for å slippe enda flere teite julefilmer fra Amerika på kvelda. Det fins ikke et Zulukjeks i verden, og åssen i juleste skal vi uppe gamet fra alt onga har fått før i år og i går?

Jeg sier som Linus, 7, da han rekapitulerte sin rolle i fjorårets julespill: «Ikke bare så jeg ut som en idiot. Jeg var en idiot.»

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00