Arkitektur er evnen eller kunsten å planlegge, utforme og oppføre byggverk. Eller som den svenske arkitekturhistorikeren Elias Cornell har sagt: «Arkitektur er estetisk organisering av praktisk virkelighet». Det er hele prosessen frem til det ferdige byggverk, eller for oss i Statens vegvesen - den ferdige gate eller veg. I det ytterste kan det sies at alt vi skaper arkitektur.

I Statens vegvesen er det mange som bidrar inn i dette. Det er ulike fag og hensyn som skal ivaretas. Tidligere skulle vi lage veg i vellinga, fremkommelighet og trafikkavvikling, punktum! Når vi nå bygger veger og gater skaper vi vakre omgivelser for å nå vedtatte mål. Det betyr at estetikken ikke er noe ekstra som kommer til slutt når alt annet er gjort, men en integrert del, helt fra starten av.

Nå ryktes det at arkitekturen er i krise. Den nederlandske arkitekten Rem Koolhaas, problematiserte under fjorårets arkitekturbiennale i Venezia dyrkingen av stjernearkitekter, såkalte starchitects, og oppføringen av skrikende signalbygg.

Når det er signalbyggene folk flest assosierer med dagens arkitektur er det en svært uheldig misforståelse av hva arkitektur er. Kan hende har den selvhevdende og prestisjemotiverte arkitekturen tilslørt profesjonen utenfor rampelyset, det vi kan kalle hverdagsarkitekturen. Når fikk god hverdagsarkitektur sist et klapp på skulderen eller oppslag i internasjonale magasiner?

Anleggene må stedstilpasses, føye seg inn i en helhet. God arkitektur tar stedet på alvor og er med på å ivareta og skape stedsidentitet og tilhørighet. Vi skal ha rett anlegg på rett sted – det gir også rett kostnad.

Arkitektur handler om hvordan omgivelsene påvirker deg, om kropp og sansning. Arkitektur påvirker i stor grad hvordan du velger å bruke et sted, og hvor og på hvilke måte du beveger deg i og gjennom stedet – dine førstevalg. God arkitektur bidrar til at du gjør de gode valgene.

Arkitektur handler om omgivelser, god arkitektur handler om gode omgivelser. Som byggende etat endrer og skaper vi nye omgivelser med samfunnsnytteverdi og synlighet i folks hverdag i et langt perspektiv.

Det skulle bare mangle om vi ikke legger omtanke i det vi gjør med god og funksjonell formgiving – av god hverdagsarkitektur. Vi må gjøre det med respekt for de som bruker vegen, gata, fortauet, gangvegen, sykkelstien. Disse må utformes logisk, funksjonelt og teknisk riktig.

Og det viktigste av alt – de må være så attraktive og velværeskapende at folk velger å bruke de anleggene vi bygger som sitt førstevalg. Skal vi få publikum til å reise kollektivt, gå og sykle så må anleggene fremstå slik at folk har lyst til å bruke dem. De må fremstå slik at folk føler seg velkommen og forstår at noen har utvist omtanke og tenkt på deres behov i hverdagen.

God arkitektur gir en tilleggsopplevelse og merverdi. Det bidrar til å skape gode vaner for den enkelte og for samfunnet. Det gjør at det blir enkelt å ta de riktige valgene.

Statens Vegvesen tar hverdagen på alvor. Vår innsats betyr noe, og det er vi stolte av. Vi gir Norge solid hverdagsarkitektur til det beste for oss alle.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.