Regjeringen foreslår å frislippe taxiløyvene. Alle som har gjennomført løyvekurs skal kunne opprette sin eget taxiløyve, altså egen drosjebil med taklampe og sjåfør. I dag er det fylkeskommunen som avgjør hvor mange drosjer som skal være tilknyttet den enkelte taxisentral.

Hvordan vil det gå med lønnsomheten til den enkelte drosjeeier hvis det blir fritt fram for å få nye taxier i trafikk? Hvordan vil det gå med inntekten til den enkelte taxisjåfør, som fra før er lav nok, tatt i betraktning antall arbeidstimer (gjerne 45-50 timer/uke). Det blir neppe noen flere kunder av at det står 10 ledige taxier på holdeplassen i stedet for fem.

Og ikke minst: Hvordan vil det gå med kvaliteten på tjenestetilbudet? Kvaliteten på den enkelte sjåførs utførelse av jobben og kvaliteten på kjøretøyet?

Hvordan skal dette organiseres? Skal kundene kontakte den enkelte taxi direkte, slik pirattaxivirksomheten drives i dag? Hva med takstene? Skal de også frislippes? Og sjåførene vil naturlig nok gjøre hva de kan for å unngå de minst lønnsomme turene når de tjener dårlig nok fra før. Hvis en virksomhet som taxinæringen avreguleres kan det bli en alles kamp mot alle, og en næring mer preget av vill vest enn forutsigbarhet for kundene.

Regjeringen har en naiv tro på at markedet løser alle samfunnets utfordringer til det beste for alle. I handel med varer kan dette fungere, men i en servicenæring som taxibransjen er, vil det ikke kunne fungere i det hele tatt.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.