Dette er en unik mulighet til å lage en grønn veg, en forbindelse for gående og syklende i naturomgivelser og fri for biltrafikk. Denne 25 kilometer lange ruta vil være uten hindringer, uten bratte stigninger og fører deg gjennom det beste Hedmarken har å by på.

Den grønne vegen vil være effektiv for de som sykler til jobben, den gjør det lettere å ta seg ut på tur, og den kan gjøre Hedmarken til en sykkeldestinasjon.

Syklistenes landsforening i Hamar mener en grønn veg på gamle spor er en unik mulighet til å få gjennomført det mest virkningsfulle prosjektet for myke trafikanter på Hedmarken i vår tid. En grønn veg vil bidra til at det blir lettere å ta seg fram uten bil. Flere vil få trafikksikker forbindelse til jobb, skole og fritidsaktiviteter.

Det blir tryggere for foreldre å sende barna ut alene, og flere vil velge å sykle eller gå fordi den grønne vegen oppleves mer attraktiv enn gang- og sykkelveger langs trafikkerte veger. Den grønne vegen vil også være effektiv mellom steder som ikke har gode forbindelser med bilveg, blant annet strekningen Hamar-Jessnes-Brumunddal.

For mange vil en grønn veg gjøre det lettere å bli aktive ute. Hamar er blant byene i Norge med dårligst tilgang på turterreng fra boligene, og Hedmark har de minst aktive innbyggerne i landet. En grønn veg gjennom byen vil bidra til at flere får lettere tilgang på friluftsområder som Furuberget, samtidig som friområder, parker og turstier langs ruta blir gjort tilgjengelige uten at man behøver å ta seg gjennom trafikken.

Hedmarken passer for sykkelturisme, med et innbydende landskap, Mjøstråkk og gårdsturisme. Med en grønn veg med utgangspunkt i stasjonene vil området bli mer attraktivt som sykkeldestinasjon, samtidig som flere lokale vil ha glede av tilbudene.

En grønn veg er også lønnsom. For hver krone investert i gang- og sykkelveger i Hamar tjener samfunnet 14 kroner i forhold til spart sykefravær, økt produktivitet og utgifter knyttet til bilbruk. Boliger langs en grønn veg stiger i verdi og det blir lettere å tjene penger på sykkelturisme. Ettersom traseen stort sett ligger klar, vil investeringskostnadene være lave.

Planleggingen av dobbeltsporet er i en fase der mye skal bestemmes nå. Syklistenes landsforening håper politikerne i Stange, Hamar og Ringsaker ser de positive mulighetene som ligger i en grønn veg. Alternativet med tilbakeføring av sporet til landbruksjord vil se bra ut i forhold til jordvernregnskapet nå, men en sammenhengende grønn veg vil glede tusenvis av Hedmarkinger i all framtid.

Vi tror det beste vi kan gjøre er å la innbyggerne bli aktive brukere av det levende kulturlandskapet på Hedmarken langs en grønn veg.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.