MENINGER

Felles for områdene er at de fleste av dagens innbyggere ikke har noe nevneverdig eierskapsforhold til de områdene fra før, det gjelder også for Hamar. De har i stor grad vært avstengt og folk har blitt mer eller mindre blinde for mulighetene for byutvikling som ligger i disse områdene.

Vi befinner oss i Hamar og ikke i Oslo. Begge bysentra er inne i planlagt utvikling for redusert bilbruk, men Hamar har ikke et finmasket nett av T-bane og trikk inn til sentrum og jernbanestasjonen. En undersøkelse vil vise at de fleste av pendlerne bor utenfor gang/sykkelavstand til dagens stasjonsområde.

Det de trenger er en stasjonsbeliggenhet som gir enkel og raskt adkomst for bil/buss og parkeringsplasser. Det vil aldri dagens stasjonsområde som ligger i et trangt hjørne av Hamar kunne tilby. I Nederland har man satt i drift selvkjørende El-busser og i England utvikler man veier som lader el-biler i fart. Dette kunne vært fremtiden fra «Vikingskipet stasjon» langs Stangevegen-Strandgata-Stortorget og langs Vangsvegen, hvert 10. minutt.

I Oslo er sjøfronten fri for jernbane motorvei i dagen. I bytte har man både fått ni kilometer strandpromenade, rekreasjonsområder, serveringsteder, gjestehavner for båter, attraktive sentrumsnære boligområder og næringsbygg. Man har fått Fjordbyen Oslo. Dette er fasiliteter en moderne bys attraktivitet måles på når det gjelder tilflytting og næringsetablering. Ikke bare store byer, men også Hamars attraktivitet vil i fremtiden måles på dette. Hedmarksvidda, kulturhuset, Koigen og Domkirkeodden er langt fra nok.

Hamar har nå en gyllen mulighet til å gripe fatt i byutviklingen selv og ikke vente på at ting skjer av seg selv, og overlater det til aktører som jernbaneverket, Norges desidert dårligste byutviklere. Gode krefter i næringsliv og offentlig sektor må jobbe sammen og legge tydelige føringer for en fremtidsrettet byutvikling i Hamar. Passivitet og lokal krangling vil gjøre prosessen enkel for jernbaneverket/staten. Da vil byens utviklingsmuligheter bli særdeles begrenset hvis korridor vest blir valg. Tunnel fra bryggeriundergangen er taktisk manipulasjon. De vil avvise den i senere fase med teknisk/økonomisk begrunnelse. Dette kan «avsløres» allerede i dag.

Hamar har en fantastisk vestvendt beliggenhet ved Mjøsa og det sentrumsnære strandsoneområdet må være en særdeles viktig brikke i utviklingen mjøsbyen Hamar. Det området må inngå i en visjon og politisk vedtatt byutviklingsplan om at Hamars image og ansikt utad skal endres fra småsliten jernbane by til en moderne og attraktiv og pulserende Mjøsby.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.