Med Geir Magne Andersens innlegg i HA 15 juli, burde tiraden av usammenhengende dårlig argumentasjon for å fylle begeret med malurt om Hamar Flyplass fremtid være satt på rette nivå.

Knut Ståle Hauges påstander gir inntrykk av at han bor vegg i vegg med flyplassen men som ifølge Google, er bosatt i Hamar sentrum , svært langt fra både inn- utflygingssoner og selve flyplassområdet. Han blir for sin sviktende argumentasjon korrekt parkert gjennom Andersens innlegg. Noe merkelig er det for øvrig at en med mange års erfaring innen det pedagogiske miljø som Hauge tilhører, ikke ser det positive ved at flyplassen i Hamar nå fremstår som en viktig utdanningsinstitusjon for fremtidige piloter.

Heller ikke tas frem de positive sosiale sider ved at barn, ungdom og voksne synes det er spennende å komme opp til flyplassen for å oppleve nærhet til dette rare greiene, flyet, som kommer seg opp i luften og trygt ned igjen. Ja, kanskje til og med får kunnskapsutbytte av besøket ved at noen forklarer hvordan dette kan skje.

Etter mine 40 år i et luftfartsmiljø ,har jeg med interesse fulgt debatten om Hamar Flyplass. Jeg må si det er skremmende både å se hvor lite konstruktiv argumentasjonen for å nedlegge og opprettholde flyplassen har vært til nå.

LES OGSÅ: Provosert av påstandene til Hauge

«Gatens argumentasjon» må legges til side og diskusjonen må heves til et mye høyere nivå når så sentrale saker skal diskuteres. Geir Magne Andersen har gjennom sitt innlegg med godt underbygget faktainformasjon bragt saken til rette nivå.

Beredskap, utdanning, sport og jordvern mener jeg i denne debatten burde være svært sentrale enkeltområder. Samfunnets totalberedskap må gis høyere prioritering og oppfølging i vår digitaliserte verden. Jeg mener også at Hamar Flyplass som et lite bidrag inn mot fremtidens behov må reserveres og planlegges for beredskapsmessige funksjoner i fredstid som også kan brukes i krise og ufredstid.

Flyplassen og tilliggende arealer vil lett kunne romme en felles base for luftambulanse og den bilbaserte ambulansetjenesten med et sterkt fagmiljø samlet på et sted. Det bør avsettes areal for politiets helikoptertjeneste for et fremtidsperspektiv/endret operativt konsept.

LES OGSÅ: Åpent brev til Aud M. Riseng

Pilotutdanningen som Andersen fokuserer på gir et tilbud til unge mennesker som søker utdanning innen luftfart. Et annet aspekt er de som velger luftsport som vei til faglig- og sosial utvikling. Norges Luftsportforbund med sine 13000 medlemmer dekker utøvere i Paragliding/Hanggliding, motorfly, fallskjerm, Mikrofly, seilfly, ballongflyging og modellfly. Så til slutt ser jeg på Hamar Flyplass som en viktig faktor i å ivareta jordvernet, i det alle grøntområder i tilknytning til rullebanen er produktiv jord med et stort potensiale for innhøsting hvilket også utnyttes til dette formålet.

En endring av dagens aktiviteter ved å nedlegge flyplassen til fordel for boligformål vil nærmest måtte regnes som miljøkriminalitet når en ser på viktigheten av grøntområder og produktiv jord i et fremtidig samfunns- og miljømessig perspektiv.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.