Firefelts motorveier sørger for raskere og mer effektiv transport, veiene har stor kapasitet og de er ikke minst svært trygge.

Det er dessverre ikke alle som har forståelse for at det er viktig å tenke langsiktig og bygge for fremtiden.

I en rapport fra Vegdirektoratet konkluderer de med at 2/3-feltsveier, altså tofeltsveier med forbikjøringsfelt bare hver 10. kilometer, er å foretrekke fremfor smale firefelts motorveier. Alle erfaring tilsier at firefelts motorveier er de beste og de tryggeste veiene vi har.

Følgelig er vi mildt sagt overrasket over konklusjonen fra byråkratene.

Etter andre verdenskrig bygde USA og Vest-Europa ut et nettverk av firefelts motorveier. Øst-Europa gjorde det samme, straks de ble kvitt det kommunistiske jernteppet. I Norge hadde vi tilsvarende planer.

I Trygve Bratteli og Ap sin motorveiplan fra 1960, hadde Norge også planer om å bygge ut et nettverk på ca. 800 km firefelt motorvei innen 1980. Men det ble dessverre med planen. Planen ble lagt i en skuff og aldri realisert.

I Norge har skiftende regjeringer dessverre ikke prioritert å bygge ut hovedveinettet og vi har i stedet satset på en kvasiløsning med 2/3 felt. Frp har alltid vært tydelig på at vi ikke ønsker å videreføre sosialistenes særnorske variant med 2/3 felt.

Det er det vi nå ønsker å gjøre noe med ved å innføre en ny, smalere firefelts motorvei i stedet for den dårlige løsningen med 2/3 felt. I tillegg har vi allerede børstet støvet at Aps 60 år gamle motorveiplan og med god hjelp fra Nye Veier er vi godt i gang med å realisere store deler av planen.

En smalere firefelt blir billigere enn standard firefelt og vil være en god løsning på veistrekninger der man har moderat høy trafikk på 6.000–12.000 biler i døgnet.

Vegdirektoratet foretrekker på sin side 2/3-felt, da de mener de er billigere å bygge. Ja det er billigere å bygge 2/3 felt der det er behov for mange tuneller og bruer, men for eksempel på det sentrale Østlandet og der det er flatt terreng er merkostnaden for en smal firefelt minimal, mens fordelen i økt kapasitet og redusert reisetid er stor.

En firefelt gir flyt i trafikken mens 2/3 felt gir «kengurukjøring» i rykk og napp og er absolutt ingen god løsning for hverken bilistene eller yrkessjåførene.

Frp mener vi må tenke langsiktig og bygge for fremtiden. Det er altfor mange eksempler på at vi i Norge har bygd ut veier som har vist seg å være underdimensjonert etter relativt kort tid.

Vi bør bygge ikke bare for dagens generasjon, men også morgendagens generasjon.

Firefelts motorveier sørger for at mennesker og varer kommer raskere og sikrere frem, de binder regioner tettere sammen og ikke minst; det er ett av de mest effektive grepene vi kan gjøre for redusere antallet drepte og hardt skadde i trafikken.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.