Som ivrig helårssyklist og tilhenger av moderne byutvikling, har jeg lett for å få sympati med arbeid for å få tilgang til statlige byutviklingspakker. Hittil er det kun byer med bompengering som har fått slike leser jeg i HA. Det jobbes derfor med å se på bomløsninger i Hamar. Dette tror jeg er et feilspor, antar «pakke» eller ikke har mest med størrelsen på byene og deres behov å gjøre, ikke om de har innført bomring.

De største byene har jo av ulike årsaker bomring, ikke de mindre. I nærmest alle innlegg om byutvikling i Hamar «glemmer» skribentene i tillegg å ta hensyn til innlandsvinteren. Det er den som i størst grad står i veien for å få flere over fra bil til sykkel, og hindrer god sentrumsutvikling. Få kan leve av inntekter kun i desember + sommermånedene. Våre byutviklere bruker Arendal og enda sørligere byer som København og Nice som eksempler. Direkte latterlig.

Dette mener HA om saken.

Jeg har i flere år sett hva som skjer når den første dagen med snø og kulde kommer, vanligvis på denne tiden. Da setter 9 av 10 fra seg sykkelen, og de tar den ikke fram igjen selv om det setter inn med mildvær uka etter. Dager med umulige forhold utover vinteren med sporete, isete veier hjelper selvsagt heller ikke, selv jeg med damesykkel og piggdekk sliter ganske ofte.

Neste sykkeltur skjer først etter flere uker med sykkelføre på vårparten for de fleste syklende. Det samme med gående. De fleste «sommergående» går over til bil til jobb og kjøpesenter nå, langt færre går i byen. Gammel vane er vond å vende, slik er det også med bekvemmelighetsvaner. Betyr dette at jeg ikke ser behov for å utvikle byen for syklende og gående? Langt derifra, og mye kan/bør gjøres, men vi må passe på å stikke fingeren i snøen og kjenne hvor vi befinner oss. Målsettinga må tilpasses virkeligheten.

En bomring vil ha ganske mange negative konsekvenser på en by som Hamar, bosetting, arbeidsplasser, handel, kollektive muligheter og klima er ikke tilpasset en slik innføring. Noen snakker om Hamars køproblemer også, de finnes nær sagt ikke, selv i byggeperioder kommer bilistene greit fram (noen minutters forsinkelse til tider), og de fleste går derfor ikke over til sykkel til jobb i sentrum selv om de bor rett over Stangebrua eller Midtstranda, forteller det meste.

Får vi store midler til å utvikle bedre løsninger på grunn av bomring er det selvsagt noe å vurdere hvis det gis garantier, i så fall bør vi utvikle realistiske løsninger og mål tilpasset vårt klima, noe vi uansett bør gjøre. Vi er ikke i nærheten av å oppnå våre mål på antall syklende, gående og kollektivreisende i Hamar, finnes ikke noen billig og enkel fiks for å få det til dessverre, men kombinasjon av flere delvis kostbare tiltak

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.