Hva skal i tilfelle til for å kalle seg en folkeaksjon? Jeg har forsøkt å finne ut av dette, og ser at det er samlet noen hundre «likes» rundt aksjonen. Hvem representerer disse «likes», og hvor mange er gjengangere? Kanskje det også foreligger ei underskriftsliste? Den såkalte Støttegruppa teller noenogtredve.

Les også: Skjebneår for dobbeltspor

Styret i aksjonsgruppa er tilsynelatende bredt sammensatt av en blanding av (eks)næringslivsledere og tverrpolitisk gruppe av (eks)politikere. Her er det å merke seg at flere kommer fra politikk og næringsliv nord for Hamar, to tidligere konsernsjefer i Moelven, tidligere Fylkesmann i Oppland, for å nevne noen.

Det er ikke til å undres over at disse, i likhet med de fleste andre nord for Hamar, går for at Hamar ikke skal bli «proppen» i utviklingen av IC-triangelet. I likhet med Ole Elias Holck, og jeg vil tro de fleste andre, ønsker jeg at dobbeltsporet skal nå Hamar innen 2024. Men ikke for enhver pris.

«Framskrittet» skal ikke gå på bekostning av Hamars kvaliteter, attraktivitet og utviklingspotensial mot/ved Mjøsa. Dersom det tar lenger tid å oppnå målet ved å velge et av de andre alternativene så får det gjøre det. Hamar vil vinne på det, ikke tape. Aksjonsgruppa Snarest har som en avledningstese at de ikke tar stilling til trasévalg. Hvor tror de sporet vil ende dersom 2024 er det viktigste premisset? Jernbaneverket (JBV) har gjentatt at målsettingen om Hamar 2024 står fast. Hvor og hvordan?

Snarest-aksjonen forsøker å framstille det som om Moss er den store taperen med forsinket spor på grunn av motstanden mot JBVs planer. Byen opplever det nok ikke slik selv, og det var en stolt og fornøyd plansjef som representerte Moss, da byen presenterte sine resultater på et av Hamars folkemøter om trasevalg og byutvikling i høst. Budskapet var: Gi ikke opp! Ta innflytelse! Derfor var han invitert.

Kuriøst nok angriper lederen for Snarest, Anne-Lise Bakken, Ole E. Holck for ikke å ha tillit til våre politikere! Hva med henne selv? Hvorfor er aksjonen startet for en selvsagt ting? Hun burde vel være den første til å benytte seg av ordinære politiske kanaler. Aksjonen minner nå nærmest om en First House-inspirert lobbyvirksomhet, skjønt i dagslys, men forkledd som folkeaksjon.

Bakkens tidligere kollega og partifelle, Sylvia Brustad, har gjentatte ganger oppfordret hedmarkinger til å tenke stort og ikke stå med lua i hånda, men vil ikke ha noen mening om trasévalg. Den nye turistsjefen vet nok at folk gjerne betaler ekstra for rom med fjord- og sjøutsikt. Det samme gjør eiendomsutviklere og -meglere. Uten støyende godstog i mellom.

Les også
DEBATT Jernbanedebatten.
Les også
DEBATT Jernbanedebatten.
Les også
DEBATT Jernbanedebatten
Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.