Faktum er at sporet nærmer seg Brumunddal før dobbeltsporet møter gammelt spor, og det skjer uavhengig av om traseen føres østover eller vestover fra Hamar. Jeg tror egentlig at dramatiseringen av om stasjonsområdet flyttes til Vikingskipsområdet beror på følelser mer enn de få hundre meterne som skiller områdene.

Få nevner at ROM eiendom, som ble grunneier da NSB ble delt i tre selskaper, har – om ikke følelser – så helt sikkert sine klare interesser og fikk allerede i 2010 kommunestyrevedtak på sitt reguleringsplanforslag for Hamar skysstasjon. Vedtaket er rettskraftig står det, og planen omfatter hele området fra dagens drosjebu helt bort til Brugata i fem etasjes blokker langs Stangevegen.

At Jernbaneverket i sitt kulvertforslag ønsker å fylle igjen Hamarbukta og i tillegg bygge området opp til godt over dagens jernbanespor langs 8-meterplanet tilsier kanskje at Rom blir eier av hele området. Ikke rart det da blir sagt at bebyggelse (les utnyttelse) vil harmonere med planlagt nybygging ved stasjonsområdet (les skysstasjonen). Politikerne i Hamar må absolutt ikke la seg kjøre av banen, og blendes av statsetatenes egeninteresser.

Skulle det ende med en gigant av en kulvert, så må minstekravet være at Hamar selv bestemmer utnyttelsen. Det burde være innlysende at det framlagte forslaget ikke kan aksepteres uhørt i konkurranse med minst alternativ Øst. Jeg tar for gitt at bru er helt uaktuelt, selv om jeg faktisk frykter at Jernbaneverket aner at kulverten blir så massiv at Hamar sier nei, og at de dermed sier OK, så blir det bru eller ingenting.

I siste instans kan det skje at Stortinget sier at prosjektet skal gjennomføres som forutsatt mot Lillehammer, og at Jernbaneverket må velge rimeligste og raskeste løsning gjennom Hamar dersom folket ønsker det slik. At noen spekulerer i at dobbeltsporet kommer til å stoppe i Hamar, og kanskje til og med ønsker det, er lite regionorientert og ganske defensivt. Jernbaneverket jobber da vitterlig med spor fra Sørlie til Brumunddal, og det vil være en sur nedtur for både næringsliv, beboere og Jernbaneverket om man mislykkes i prosjekt InterCity i innlandet.

Udramatisk om man ikke er kommet seg helt inn til ny Hamar stasjon, for er man framme ved Stangebrua i 2024, bør man samtidig være godt på veg gjennom Hamar med tunellbygging. Enkleste og billigste veg går uten tvil østover, men nåværende stasjon og trase mot Brumunddal må trolig brukes til hele strekningen fra Stangebrua til Brumunddal er klar.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.